În timp ce România şi Bulgaria calculează economiile pe care le vor face în urma eliminării controalelor la frontierele rutiere şi feroviare, Germania și Țările de Jos reintroduc controalele la frontierele lor terestre, în principal din cauza preocupărilor legate de migrația ilegală. Aceste controale pot crea noi provocări pentru transportatorii care operează pe rutele din vestul Europei, însă, chiar şi aşa, costurile operatorilor de transport români şi mai ales ale celor bulgari scad simţitor în cazul celor care fac transport bilateral.
Germania şi Olanda se plâng de apariţia tot mai multor imigranţi ilegali în condiţiile în care Frontex anunţă că numărul total al trecerilor neregulamentare de frontieră în UE a scăzut cu 43% în primele 11 luni ale anului 2024, până la 220.700 de cazuri, dar asta datorită măsurilor de securitate sporite pe alte rute, precum Mediterana Centrală și Balcanii de Vest, segmente pe care trecerile neregulamentare ale frontierelor au scăzut anul acesta cu 60 şi respective 80%.
În schimb, ruta Africii de Vest a atins un nivel record de 41.800 de traversări, cel mai mare de când Frontex a început colectarea datelor în 2009. Situația este determinată de deteriorarea condițiilor de securitate și umanitare din regiune, dar și de intensificarea operațiunilor rețelelor criminale care exploatează această rută. Numai în noiembrie, aproape 7.600 de persoane au sosit în Insulele Canare, făcând din această rută cea mai aglomerată din Europa în acea lună.
Pe ruta Mediteranei Centrale s-au raportat 62.000 de sosiri între ianuarie și noiembrie 2024, reflectând un declin considerabil. Această reducere se datorează măsurilor preventive luate de autoritățile din Tunisia și Libia, care au limitat activitățile contrabandiștilor. Totuși, această regiune rămâne periculoasă, cu peste 2.000 de vieți pierdute pe mare, conform estimărilor OIM.
Creșteri au fost înregistrate pe alte rute, precum frontiera terestră estică, unde numărul trecerilor neregulamentare a crescut cu 200%, ajungând la 16.530. Majoritatea celor detectați pe această rută sunt bărbați ucraineni având vârsta supusă regimului de încorporare militară. Ruta estică a Mediteranei a înregistrat, de asemenea, o creștere de 18%, cu 64.000 de persoane intrate pe această cale.
Pe ruta Canalului Mânecii, între ianuarie și noiembrie, trecerile au crescut cu 6%, ajungând la 62.124.
Cu peste 2.700 de ofițeri desfășurați la frontierele externe, Frontex joacă un rol crucial în sprijinirea autorităților naționale pentru gestionarea migrației. Deși s-au înregistrat progrese în anumite regiuni, alte rute continuă să fie sub presiune, indicând o adaptare constantă a rețelelor de contrabandă la noile măsuri de securitate.