Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxa de drum din Polonia a crescut cu 5,2% pentru camioane cel puțin Euro 5

Începând cu 1 ianuarie 2025, conform proiectului de lege publicat în noiembrie 2024 pe site-ul guvernului Poloniei, s-au modificat regulile de calculare a valorii taxei de drum electronice, care va consta din trei părți: o taxă fixă de infrastructură, o taxă bazată pe emisiile de CO2 ale vehiculului și niște costuri externe (suplimentare), a căror valoare va depinde de poluarea legată de utilizarea vehiculului și de impactul acestuia asupra mediului.

În evaluarea impactului noilor reglementări, anexată la proiect, se găsesc informații conform cărora valoarea estimată a celor trei componente va fi de 0,17-0,40 de zloți polonezi taxa de infrastructură (un PLN este echivalentul a circa 1,1643 de lei), de 0,00-0,42 PLN pentru emisiile de CO2 și de 0,021-0,355 PLN pentru alte costuri externe.

Prin urmare, pentru unele vehicule taxa totală poate ajunge la 1,175 PLN/km, așa cum sintetizează asociația poloneză de transport și logistică TLP, care subliniază faptul că în evaluarea impactului noii taxe nu se găsesc informații despre impactul creșterii acesteia asupra economiei poloneze și asupra nivelului de trai al populației și că, de fapt, această evaluare include mai mult opinii decât fapte și date concrete și de aceea îi induce în eroare pe miniștri, pe membrii Consiliului de Miniștri, pe deputați și senatori, dar și opinia publică.

De exemplu, din acest document reiese că transportatorii polonezi suferă din cauză că taxele de drum sunt prea mici în Polonia și nu sunt proporționale cu cele germane, că transportatorii polonezi s-au obișnuit cu taxa de drum germană, astfel încât scumpirea de la 1 ianuarie nu le va dăuna prea mult, că noile soluții vor încuraja achiziționarea de autotractoare electrice, deoarece există taxe preferențiale pentru vehiculele cu emisii zero, că transportatorii germani circulă pe drumurile poloneze deoarece în Polonia taxele de drum sunt mai mici, deci aceste firme sunt mai competitive decât cele poloneze, că societatea poloneză, inclusiv transportatorii, nu va simți taxele, deoarece cei mai mari operatori logistici polonezi sunt companii străine, și că scumpirea nu va avea niciun impact asupra inflației, prețurilor de vânzare cu amănuntul și costurilor de operare din economia națională, în care peste 80% din comerțul național cu mărfuri se desfășoară pe șosele.

În plus, TLP are îndoieli cu privire la oportunitatea de a introduce în Polonia Fit for 55 într-un moment în care există discuții din ce în ce mai aprinse în Europa care pun sub semnul întrebării actuala politică climatică, din cauza efectelor ei socio-economice, cel mai bun exemplu fiind Germania, care se află într-o criză profundă.

De aceea asociația a făcut apel la Ministerul Infrastructurii să suspende adoptarea de soluții care ar putea avea efecte negative asupra economiei naționale poloneze și asupra nivelului de trai din țară.

Articole similare

Ad