Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Previziuni pesimiste pentru piața europeană a vehiculelor grele în 2025

După un an 2024 caracterizat de o stabilitate relativă a înmatriculărilor de vehicule grele sau chiar scădere în toată Europa. În Franţa, piaţa a crescut puţin (+1,8% față de 2023, cu 45.375 de unități înregistrate în primele unsprezece luni), previziunile pentru 2025 fiind însă mai puțin optimiste. Observatoire du Véhicule Industriel (OVI) estimează o scădere semnificativă a pieței, variind între 9% și 16%, în funcție de evoluția economică. Cele mai afectate segmente ar putea fi camioanele platformă, cu o reducere de până la 23,1%, și tractoarele, pentru care scăderea ar putea fi de până la 10%.

Politica de decarbonizare europeană, responsabilă pentru scăderea pieţei

Această tendință descendentă este atribuită unui climat economic dificil, care a urmat unui 2024 parțial susținut de livrările întârziate ale vehiculelor comandate anterior. Potrivit directorului OVI, Arnaud Villéger, 2025 ar putea marca un punct de cotitură pentru dinamica pieței vehiculelor grele.

În plus, reglementările mai stricte privind emisiile de CO₂ vor juca un rol crucial. Din 2025, producătorii trebuie să respecte o reducere de 15% a emisiilor de CO₂ față de nivelurile din 2019, măsurată cu ajutorul instrumentului Vecto dezvoltat de Comisia Europeană. Sancțiunile pentru nerespectare sunt substanțiale, fiind de 4.250 EUR pentru fiecare gram de CO₂ pe tonă-kilometru (gCO₂/tkm) depășit.

Un alt factor important este implementarea completă a instrumentului Vecto Trailer Tool pentru remorci și semiremorci, 2025 devenind anul de referință pentru acest segment, similar cu anul 2019 pentru vehiculele grele.

Pregătiri pentru standardul Euro 7

Pe lângă provocările imediate, industria se pregătește și pentru intrarea în vigoare a standardului Euro 7 în 2027. Acest standard va include nu doar emisiile din evacuare, ci și cele generate de uzura frânelor și a pneurilor. Pentru operatorii de flote, implementarea Euro 7 ar putea aduce costuri suplimentare de achiziție și întreținere. Totuși, aceste costuri ar putea fi parțial compensate de economiile realizate prin eficiența sporită a combustibilului și reducerile de taxe legate de emisii.

Într-un context dominat de provocări, transportatorii ar putea beneficia de o scădere a prețurilor vehiculelor. Încetinirea pieței a dus la o reducere medie de 2,4% a prețurilor autotractoarelor și de 2,2% pentru camioanele rigide. Deși aceste reduceri de prețuri oferă un mic avantaj financiar, operatorii se confruntă cu o combinație de presiuni economice și reglementări stricte, ceea ce face ca anul 2025 să fie unul dificil pentru piața europeană a vehiculelor grele.

Articole similare

Ad