![](https://traficmedia.ro/wp-content/uploads/taxa-de-drum-Danemarca-majorare-de-costuri-de-transport-Danemarca.jpg)
Potrivit unei analize efectuate de Transporeon, noua taxă de drum din Danemarca, calculată în funcţie de emisiile de CO2, aduce încercări de majorare a tarifelor la transportul intern de 4-7%, cu impact mai pronunțat pentru rutele lungi.
Transportatorii internaționali care au ca destinaţie Danemarca sau porţiuni de tranzit sunt şi ei foarte afectaţi, creşterile de costuri depinzând de rutele pe care trebuie să meargă. Chiar dacă momentan nu toată infrastructura rutieră daneză este supusă noului sistem de taxare, costurile pot cunoaşte creşteri importante şi pe international, mai ales că Danemarca intenţionează să extindă infrastructura rutieră supusă taxării, cât şi reducerea greutăţii maxime a vehiculelor vizate, de la 12 la 3,5 t.
Reamintim că de la 1 ianuarie 2025, Danemarca a implementat un nou sistem de taxare rutieră, trecând de la modelul tradițional bazat pe timp la unul bazat pe distanța parcursă. Această tranziție este parte a unui efort mai larg de aliniere la obiectivele de mediu ale Uniunii Europene, încorporând emisiile de CO₂ în structura tarifelor pentru folosirea infrastructurii rutiere. Sistemul vizează în acest moment camioanele de peste 12 tone și acoperă aproximativ 10.900 km de drumuri, incluzând majoritatea rutelor de transport importante din țară.
Schema de tarifare variază în funcție de clasa de emisii a vehiculului: de la Clasa 1 (vehicule standard), pentru care taxa e 1,10 DKK (coroane daneze)/km, ceea ce înseamnă aproximativ 0,147 EUR/km, şi Clasa 2 (vehicule mai eficiente din punct de vedere al emisiilor) – pentru care taxa e de 0,135 EUR/km – până la Clasa 5 (vehicule cu emisii zero), unde valoarea taxei va fi 0,13 DKK (aproximativ 0,017 EUR)/km.
Deși anumite zone urbane cu emisii reduse impun taxe suplimentare, acestea afectează puţin rutele internaționale de tranzit. În plus, secțiunile cu taxă existente, cum ar fi podul Storebælt, păstrează structura tarifară separată, fără taxe suplimentare asociate noului sistem. Modificarea sistemului de taxare are implicații financiare variate în funcție de tipul de transport, măsura făcând parte dintr-o strategie mai amplă de reducere a emisiilor de carbon și de stimulare a utilizării vehiculelor electrice sau cu emisii reduse.
Specialiştii Transporeon atrage atenţia că, pentru expeditori și transportatori, tranziția impune adaptări rapide în gestionarea costurilor și optimizarea rutelor. “Deși sistemul oferă o motivație clară pentru tranziția către vehicule mai eficiente, implementarea sa creează noi provocări logistice și financiare pe termen scurt. Cu toate acestea, pe termen lung, aceste măsuri ar putea contribui la o logistică mai sustenabilă în regiune.”
Source: Trimble Maps / Transporeon data / Vejafgifter.dk