Conflictul generat de miscarea de protest a „Vestelor Galbene“ pare sa se fi incheiat in Franta, dupa ce premierul Édouard Philippe a anuntat suspendarea pentru sase luni a majorarii taxei la carburanti, masura ce va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2019. Intre timp, organizatiile sindicale de transport si logistica estimeaza pagubele cauzate de protestele din ultimele saptamani la 400 de milioane de euro. Blocajele au afectat inclusiv transportatori romani!
„Este esential pentru Guvern sa acorde, foarte repede, un sprijin pentru companiile de transport, care nu numai ca nu pot livra, dar nici nu-si pot respecta termenele de livrare. In caz contrar vor fi fortate sa puna «lacatul pe usa»usa“, au afirmat, intr-o declaratie comuna, Jean- Christophe Pic si Claude Blot, presedintele Federatiei Nationale a Transporturilor Rutiere, respectiv al Uniunii pentru Transport si Logistica din Franta.
Intre timp, autoritatile franceze, tinand seama de dificultatile transportatorilor ca urmare a miscarii de protest, au emis un decret temporar care a modificat perioada de conducere si odihna intre 1 decembrie si pana pe 5 decembrie la miezul noptii. „Considerand ca miscarea social nationala perturba conditiile de circulatie si de aprovizionare nationala, din aceasta cauza multi soferi s-au aflat departe de familiile si de companiile lor. Totodata, aceasta situatie constituie un caz de urgenta, mentionat la articolul 14.2 al Regulamentului 561/2006, care justifica punerea in aplicare a unei derogari temporare de la normele privind timpul de conducere si odihna“, se arata in motivarea decretului emis de autoritatile franceze. Astfel, pe perioada mai sus mentionata, soferii au putut depasi durata maxima de conducere zilnica cu doua ore si cu patru ore pe cea maxima de conducere saptamanala.
Tranzit a discutat si cu managerii a doua companii mari, ale caror camioane lucreaza intr-o proportie foarte mare pe Franta si ai caror soferi au fost afectati de miscarea „Vestelor Galbene“.
Dianthus Company, Dan Niculescu: „Nici nu am iesit de la locul de incarcare si in primul sens giratoriu ne-am blocat. Noi nu am primit nicio comunicare oficiala din partea autoritatilor franceze privind aceasta derogare de la timpii de conducere, dar soferii nostri chiar dupa ce au depasit respectivele blocaje au tras pe dreapta si si-au efectuat pauzele corespunzatoare. Protestele ne-au perturbat livrarile in special la cursele pe distante mici, cum ar fi Franta-Belgia, Franta-Olanda, zona aceasta, tranzitul pe distante lungi nefiind afectat. Clientii stiau, ne-au transmis alerte si noi am dat niste situatii cu toate camioanele blocate, insa nu au fost probleme din partea lor“.
Dunca Expeditii, Doru Husarciuc: „In jurul Parisului am avut destul de multe probleme, inclusiv roti taiate, cheile luate cu forta din cabina, sofer scos afara din cabina si blocat aproape 24 de ore. Din fericire, nici soferii si nici marfa nu au avut de suferit. Probleme au mai fost si in nord-vestul Frantei, undeva pe langa Rennes. Am suplimentat echipele. Controale pe timpii de conducere in aceasta perioada nu am avut, iar controalele nu au fost mai dese decat aveam in mod obisnuit pe Franta. Am avut parte de situatii dificile. Blocajele ne-au cauzat intarzieri, in unele cazuri chiar si trei, patru zile. Clientii ne-au inteles, din fericire. Nu este prima criza de acest gen prin care trecem; in urma cu circa trei ani, tot in Franta a fost o greva asemanatoare.“