Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport rutier din Franța au scăzut cu 1,6% în ianuarie

Evoluția de la o lună la alta a tarifului de transport rutier de marfă din Franța (%)

Asta în primul rând pentru că cererea de transport continuă să scadă. De aceea analiștii Upply sunt de părere că operatorii trebuie să-și protejeze fluxul de numerar, ceea ce poate avea efect asupra salariilor și investițiilor (Road transport prices fall in January on the French market).

Principalul motiv al scăderii cererii este incertitudinea politică pe care o vedem în Franța din iunie 2024 încoace, când a fost dizolvată Adunarea Națională. Astfel că, după trei trimestre de creștere, mai ales datorită Jocurilor Olimpice organizate la Paris, PIB a scăzut cu 0,1% în trimestrul al patrulea.

La aceasta se adaugă criza bugetară: deficitul public s-a înrăutățit până la aproape 175 de miliarde de euro, sau aproape 6% din PIB, iar în 2025, se așteaptă să se depună eforturi pentru reducerea lui. Proiectul bugetar elaborat de guvernul Barnier prevedea scăderea deficitului cu 5% din PIB în 2025, dar votul de neîncredere dat acestuia a făcut ca prognozele să fie depășite. Iar proiectul de buget pentru 2025 al noului guvern Bayrou, adoptat la începutul lui februarie, prevede un deficit de 5,4% din PIB.

Această proiecție se bazează pe o prognoză de creștere de +0,9% în 2025, conform ultimei revizuiri a Legii finanțelor din ianuarie 2025, care corespunde unei încetiniri față de +1,1% în 2024. Dar cifra pare prea optimistă, câtă vreme într-un raport privind situația finanțelor publice Curtea de Conturi reamintește că estimarea economiștilor a fost revizuită la +0,7%, deoarece eforturile bugetare pentru reducerea deficitului public vor afecta activitatea pe termen scurt. Pe de altă parte, actorii economici se confruntă cu o lipsă de vizibilitate care a atins niveluri fără precedent, tensiunile geopolitice și războiul comercial relansat de administrația Trump vor influența și ele perspectivele economice, iar dificultățile principalului partener european, Germania, cântăresc greu.

Datele de la institutul francez de statistică INSEE reflectă și ele un anumit pesimism. În ciuda unei creșteri de 0,5% față de luna anterioară, climatul de afaceri rămâne cu mult sub media pe termen lung, iar opiniile privind cererea viitoare și registrele de comenzi sunt tot mai pesimiste în majoritatea sectoarelor industriale, ceea ce conturează un scenariu de creștere slabă în prima jumătate a lui 2025. Or, scăderea cererii duce la scăderea tarifelor de transport rutier de marfă, care în ianuarie au fost în medie cu 1,6% mai mici decât în decembrie, confirmând temerile antreprenorilor care văd volumele și comenzile în scădere. Scăderea tarifelor a avut loc în timp ce motorina a continuat să se scumpească, în ianuarie cu 4,1% față de decembrie, ajungând la a patra lună consecutivă de scumpire.

Articole similare

Ad