Boston Consulting Group (BCG) a evidențiat cinci dintre cele mai critice aspecte pe care le traversează aproape toți liderii de afaceri în acest an plin de provocări. Acestea au fost identificate pe baza discuțiilor cu mai mult de o mie de lideri din întreaga lume și sunt detaliate în raportul „Five Dynamics That Will Test CEOs in 2025”.
“Modul în care liderii vor gestiona aceste schimbări va fi definitoriu pentru viitorul lor, influențând decisiv succesul sau declinul afacerii în anii următori”,
a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG.
Cele cinci provocări majore sunt grupate astfel:
Tarife, competitivitate și ascensiunea Sudului Global
Creșterea tarifelor comerciale în 2025 va deveni o realitate pe multe piețe, ceea ce va influența lanțurile de aprovizionare, accesul la piață și costurile companiilor. Președintele american, Donald Trump, a anunțat deja creșteri ale tarifelor, cu riscul unor represalii comerciale de ambele părți, axate pe intervenția statului în economie. În acest context, liderii de afaceri trebuie să anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a rămâne competitivi. În același timp, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est și Africa – își consolidează influența economică, oferind noi oportunități de creștere pe aceste piețe.
Inteligența artificială
La doi ani după succesul ChatGPT, inteligența artificială și modelele generative de învățarea automată rămân priorități strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri și se află în primele trei obiective pentru 2025. Cu toate că investițiile în IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt încă clare, iar succesul depinde de implicarea directă a liderilor de afaceri. Pentru a maximiza impactul, BCG recomandă concentrarea pe un număr mic de inițiative cu potențial ridicat și adaptarea companiilor la schimbările necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2, 3 ori mai eficientă și la un ROI mai mare.
Costul în creștere al inacțiunii climatice
Tranziția către reducerea emisiilor și adaptarea la schimbările climatice rămâne o provocare globală. În timp ce UE, Japonia și China accelerează tranziția verde, SUA pare să relaxeze reglementările privind energia regenerabilă. Dacă întreprinderile nu fac nimic, ele vor fi expuse unor riscuri climatice tot mai mari. BCG estimează că fenomenele meteorologice extreme ar putea reduce EBITDA globală cu 25% în următorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimează impactul economic al schimbărilor climatice, riscând pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.
Managementul costurilor ca motor al creșterii
Gestionarea eficientă a costurilor nu numai că îmbunătățește performanța actuală, dar asigură și viitorul unei companii. 67% dintre liderii intervievați de BCG consideră că economiile ar trebui reinvestite în inovație și creștere. Cu toate acestea, 40% dintre executivi se simt nepregătiți pentru un posibil șoc economic în 2025, iar mulți nu reușesc să atingă obiectivele de economisire. BCG avertizează că măsurile rapide și rigide nu sunt sustenabile și recomandă o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operaționale. O cultură a conștientizării costurilor, bazată pe transparență și implicarea echipei, este esențială pentru construirea unei organizații eficiente și rezistente.
Rolul de unificator
Polarizarea politică și socială poate pătrunde în mediul de lucru și poate afecta coeziunea echipei și performanța întreprinderii. Liderii de afaceri pot juca un rol unificator prin transformarea companiilor în medii sigure pentru angajați, în care cooperarea, dialogul civilizat și siguranța psihologică sunt prioritare. Pentru a minimiza diviziunile, liderii ar trebui să monitorizeze subiectele politice și sociale controversate și să dezvolte strategii de abordare a acestora în cadrul companiei. Aceștia pot cultiva o cultură a toleranței și pot stabili un cadru clar privind momentul și modul de implicare a problemelor sensibile, în concordanță cu valorile și obiectivele organizației.
„Anul 2025 va testa liderii de afaceri în moduri fără precedent. Cei care adoptă o abordare proactivă, investesc strategic în tehnologie, gestionează costurile cu viziune pe termen lung și rămân flexibili în fața schimbărilor economice și climatice vor avea șansa de a-și consolida poziția pe piață.”, a precizat Laszlo Juhasz. „În schimb, cei care reacționează lent sau ignoră aceste transformări riscă să fie lăsați în urmă.”
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționare...
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).