Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trump vrea să impună taxe și restricții pentru navele chinezești și cele sub pavilion străin

Administrația Trump a anunțat în februarie două măsuri menite să reducă influența Chinei în industria transportului maritim și să sprijine revenirea sectorului construcțiilor navale din SUA. Noile reguli propuse includ o taxă de până la un milion de dolari pentru fiecare navă construită în China care acostează într-un port american, precum și o obligație progresivă de utilizare a navelor sub pavilion american pentru exporturile SUA.

Planul de redresare a transportului maritim american

Noua politică extinde principiile existente ale Jones Act, care impune deja utilizarea navelor americane pentru transportul de mărfuri între porturile interne. Conform noilor reguli, într-o primă etapă, cel puțin 1% din exporturile americane vor trebui să fie transportate pe nave sub pavilion american, operate de companii locale. Acest prag va crește treptat până la 15% în următorii șapte ani, urmând ca, pe termen lung, să fie impuse cerințe suplimentare privind utilizarea navelor construite în SUA.

China domină industria navală mondială

În ultimele două decenii, China și-a consolidat poziția dominantă în construcția de nave comerciale, crescând de la o cotă de piață de sub 5% în 1999 la peste 50% în 2023. În prezent, companiile chineze dețin 19% din flota comercială mondială și controlează 95% din producția globală de containere. Potrivit unui raport al Biroului Reprezentantului pentru Comerț (OTR), această ascensiune a fost posibilă datorită prețurilor scăzute, standardelor de muncă reduse și subvențiilor guvernamentale, ceea ce a eliminat treptat competiția internațională.

Prin comparație, industria constructoare de nave din SUA ocupă locul 19 la nivel mondial, producând mai puțin de cinci nave pe an, în timp ce China depășește 1.700 de unități anual. Această disparitate a stârnit îngrijorări la Washington cu privire la dependența excesivă a SUA de infrastructura navală chineză pentru comerțul global.

Costuri ridicate și posibile efecte secundare

Deși noul plan urmărește să sprijine economia maritimă americană, există și riscuri semnificative. Cel mai mare dezavantaj este creșterea costurilor de transport, care ar putea fi transferată consumatorilor, afectând prețurile bunurilor importate și lanțurile de aprovizionare globale. Companiile de retail și logistică și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la aceste potențiale efecte negative.

În plus, revitalizarea industriei navale americane este un proces dificil, având în vedere că protecțiile existente de mai bine de un secol nu au reușit să redreseze acest sector. Pe termen scurt, sancțiunile impuse navelor chineze ar putea oferi un avantaj competitiv șantierelor navale din Coreea de Sud și Japonia, care deja rivalizează cu China în construcția de nave comerciale.

Măsurile propuse vor intra într-o fază de consultare publică, iar o audiere oficială este programată pentru luna viitoare. Rămâne de văzut dacă aceste inițiative vor reuși să contracareze dominația chineză și să reînvie industria maritimă americană.

Articole similare

Ad