Indicele tarifelor europene de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU arată că în trimestrul al patrulea din 2024 valorile din contracte au crescut cu 2,8 puncte față de trimestrul precedent, până la 128,9 puncte, iar cele spot au fost relativ stabile (cu 0,5 puncte mai mari), adică de 123,9 puncte. Comparativ cu perioada similară din 2023, tarifele din contracte au scăzut cu 1,4 puncte, iar cele spot cu 1,0 puncte. Este vorba, deci, de o tendință inversă față de cea din trimestrul al treilea din 2024, când au scăzut și tarifele din contracte, și cele spot. Tarifele din contracte au crescut mai mult decât cele spot, în condițiile în care în trimestrul al doilea din 2023 le-au depășit pentru prima dată, situație care se menține de șapte trimestre consecutive. Astfel că diferența în trimestrul al patrulea din 2024 a fost de 5,0 puncte, față de 5,4 puncte în perioada similară din 2023.
Pe măsură ce prețurile de transport pe bază de contract cresc și cele spot cresc marginal, transportul rutier european de marfă își revine treptat după o scădere semnificativă, în condițiile în care UE rămâne în stagnare: în trimestrul al treilea din 2024, PIB ajustat sezonier a crescut cu 0,3% comparativ cu trimestrul precedent, potrivit Eurostat. Scăderea cererii de bunuri a dus la scăderea volumelor de transport față de anul anterior, iar comerțul cu amănuntul (cu excepția autovehiculelor) a scăzut cu 0,8%. Comparativ cu trimestrul anterior, care a fost slab, cererea și-a revenit, deoarece volumele de comerț cu amănuntul au crescut cu 3,8% în perioada premergătoare sărbătorilor. Iar randamentul portuar european a reflectat și el o oarecare revenire, Anvers înregistrând o creștere de 9% și Rotterdam una de 3% în trimestrul al treilea din 2024 față de perioada similară din 2023.
În ciuda cererii mai mari din partea consumatorilor, producția din Europa continuă să se confrunte cu prețuri ridicate la energie și cu o competitivitate internațională slabă. Volumele au scăzut cu 0,3% față de trimestrul anterior și cu 0,8% față de perioada similară din 2023, în condițiile în care, conform estimărilor Comisiei Europene, energia electrică și combustibilii fosili reprezintă 7-9% din costurile directe de producție. Dificultățile legate de producție vor duce probabil la scăderea cererii de transport pe bază de contract, deoarece industria europeană are încă dificultăți în a-și menține nivelurile pe termen lung.
De aceea estimările pentru perioada imediat următoare privind tarifele de transport sunt că există șanse ca ele să continue să crească – deoarece costurile rămân mari – dar moderat – deoarece cererea de transport încă este slabă și crește doar ușor. Creșterea poate fi determinată și de scăderea cu 29% a numărului de noi înmatriculări de camioane, care face să nu existe pe piață capacitate de transport în plus față de trimestrele anterioare – sau poate chiar să existe o capacitate mai mică.
Tarifele spot de la Paris la Madrid au scăzut și față de T3 2024, și față de T4 2023
Tarifele de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 cu 3,5% față de trimestrul precedent, până la 1.458 de euro (1,15 euro/km), iar tarifele spot au crescut cu 4,5%, până la 1.484 de euro (1,17 euro/km). Dar comparativ cu perioada similară din 2023 acestea au scăzut cu 5,0%, respectiv cu 2,1%.
Pe sensul celălalt, de la Paris la Madrid, tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 3,1% față de trimestrul precedent și cu 6,0% față de trimestrul al patrulea din 2023, până la 1.803 euro (1,42 de euro/km), în timp ce tarifele spot au scăzut cu 5,1% față de trimestrul al treilea din 2024 și cu 2,3% față de trimestrul al patrulea din 2023.
Astfel, tarifele spot sunt cu 1,8% mai mari decât cele din contracte de la Madrid la Paris – diferență mai mică decât în trimestrele trecute, când ajunsese și la 6,0% – și cu 2,5% mai mici pe sensul celălalt.
Aceste evoluții au avut loc în condițiile în care în al treilea trimestru din 2024 consumatorii europeni au raportat un optimism prudent, datorat stabilizării finanțelor gospodăriilor și scăderii îngrijorării legate de inflație. Datele institutului de statistică din Franța, INSEE, arătă că față de trimestrul anterior a crescut ușor consumul gospodăriilor pentru cele mai multe categorii de produse: alimente cu 0,8% (dar a scăzut cu 0,1% față de 2023) și produse inginerești cu 0,9% (dar este cu 0,6% sub nivelul din 2023). Pentru bunurile de folosință îndelungată consumul a scăzut însă cu 0,8% față de trimestrul precedent, dar este cu 1,3% mai mare decât în perioada similară din 2023.

Producția din Spania a depășit-o pe cea din zona euro în al doilea semestru din 2024, iar PMI a crescut la 53,3 în decembrie și este la a 11-a lună consecutivă peste pragul de 50,0. Cererea puternică de export din Europa și Africa de Nord a stimulat producția și comenzile noi, iar Banca Spaniei și-a majorat prognoza de creștere pentru 2024 la 3,1%, ceea ce a sporit așteptările pentru contractele de transport pe termen lung și a creat o presiune semnificativă asupra pieței contractelor în ambele direcții. Rata de creștere a cererii spaniole a încetinit mult, creșterea volumului de retail între iulie și noiembrie 2024 a fost în medie de -1,4% comparativ cu anul anterior, de la +4,3% în ultimele cinci luni. Iar dacă la asta se adaugă reducerea activității economice din cauza inundațiilor, presiunea cererii asupra tarifelor s-a redus mult și a facilitat o scădere de 5,1% a prețurilor de transport spot de la Paris la Madrid, care au ajuns sub cele din contracte.
Pe de altă parte, producția și exportul de vehicule spaniole au înregistrat scăderi semnificative. Potrivit Asociației Spaniole a Producătorilor de Automobile și Camioane, în noiembrie a fost o scădere cu 18,1% față de noiembrie 2023 a producției și cu 4,4% a exporturilor, din cauza cererii slabe de pe piața europeană. Iar efectul de undă poate fi resimțit pe toate rutele și se vede în scăderea față de 2023 a tarifelor spot și din contracte între Madrid și Paris și a tarifelor spot între Paris și Madrid.
În ceea ce privește transportul de la Paris la Madrid, creșterea semnificativă a tarifelor din contracte față de ultimul trimestru din 2023 poate fi atribuită costurilor mai mari de operare pe care le au firmele franceze – cu excepția motorinei, care a scăzut cu 1,0% față de trimestrul precedent și cu 11,2% față de anul precedent. Costurile cu șoferii au înregistrat cea mai mare creștere, iar cele de întreținere, taxe și asigurări au avut o creștere trimestrială moderată.
Pentru perioada imediat următoare, potrivit CaixaBank, perspectivele economice ale Spaniei sunt relativ optimiste. Puterea de cumpărare a gospodăriilor se redresează, deci cererea va crește ușor, ducând la o creștere marginală a tarifelor. Pe termen mediu și lung, tarifele din contracte vor continua să crească pe măsură ce producția își revine, dar amploarea creșterii va depinde mai mult de o eventuală cerere mai mare decât de costurile de transport. În ceea ce privește activitatea economică din Franța, ea rămâne modestă și este puțin probabil să exercite o presiune semnificativă asupra tarifelor. Însă costurile mari și marjele de profit mici ale cărăușilor cresc probabilitatea de a vedea tarife mai mari.
Creșterile de tarife pe relația Germania-Polonia nu se datorează revenirii consumului
Pe ruta de la Varșovia la Duisburg, și tarifele de transport pe bază de contract, și tarifele spot au crescut comparativ cu trimestrul al treilea, cu 2,3%, respectiv 3,3%, ajungând la 1.646 de euro (1,52 de euro/km), respectiv 1.810 euro (1,68 de euro/km). Iar față de perioada similară din 2023 creșterile au fost de 8,4%, respectiv de 9,4%.
Pe sensul de la Duisburg la Varșovia, tarifele din contracte au crescut cu 7,3% și față de trimestrul precedent, și față de trimestrul al patrulea din 2023, până la 1.235 de euro (1,14 euro/km), iar tarifele spot au crescut cu 1,0%, respectiv cu 10,1%, până la 1.447 de euro (1,34 de euro/km).
Diferența dintre tarifele spot și cele contractuale pe sensul Varșovia-Duisburg s-a mărit puțin, la 9,9%, față de 8,9% în trimestrul precedent, în timp ce la retur diferența s-a redus până la 17,2%, față de 24,6%.
Creșterea costurilor de transport din cele două țări – cu excepția motorinei – și în special noua taxă de drum din Germania au forțat creșterea tarifelor sau i-au făcut pe unii transportatori să nu mai lucreze acolo, ceea ce a redus capacitatea disponibilă și a favorizat creșterea tarifelor.
În ceea ce privește inflația, în Polonia aceasta rămâne ridicată, în medie de 4,8% în trimestrul al patrulea din 2024, față de 2,8% în primul și 11,8% în 2023. Creșterile recente provoacă din nou presiuni asupra prețurilor în întreaga economie poloneză, iar costurile cu forța de muncă din transporturi au fost cu 16,0% mai mari decât la finalul lui 2023, aceasta fiind a doua cea mai mare creștere din UE după cea din România. Ca urmare, au crescut atât tarifele spot, cât cele din contracte.

Producția de autoturisme din Polonia a crescut cu 35,6%, potrivit Statistics Poland, fiind în medie de 14.000 de unități/lună, față de 10.000 în trimestrul anterior. Dar față de perioada similară din 2023 a scăzut cu 45 de puncte în octombrie. Iar cererea germană slabă a determinat cea mai rapidă scădere a comenzilor pentru exporturile poloneze din ultimele trei luni.
Cererea internă și-a revenit ușor în Polonia, dar nu atât cât să compenseze scăderea comenzilor, deci a scăzut și producția, limitând creșterea tarifelor de transport, atât spot, cât și din contracte.
Pe sensul Duisburg-Varșovia, cea mai mare creștere de comenzi din industria prelucrătoare germană au avut-o echipamentele de transport, cu 7,5% față de trimestrul precedent. Dar ele sunt în scădere cu 3,0% față de perioada de dinainte de pandemia de Covid-19. Iar comenzile noi pentru producție au crescut cu 3,0% față de trimestrul anterior, dar au scăzut cu 0,8% față de ultimul trimestru din 2023.
Potrivit datelor institutului german de statistică Destatis, retailul, excluzând autovehiculele și motocicletele, a crescut cu 8,0% față de trimestrul precedent și cu 1,6% față de perioada similară din 2023. Vânzările cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 0,6%, respectiv cu 3,0%, iar vânzările de îmbrăcăminte au crescut cu 6,7% față de trimestrul precedent, dar au scăzut cu 3,9% față de anul anterior. Totuși, GfK a raportat o ușoară redresare a sentimentului consumatorilor în decembrie, atât așteptările privind veniturile, cât și dorința de a cumpăra fiind în creștere. Și se aștepta o îmbunătățire ușoară a climatului de consum la începutul noului an, dorința de a cumpăra crescând cu 0,6 puncte, până la -5,4, cu 3% mai mult decât anul trecut. Deci consumul din Germania adaugă puțină presiune în sensul creșterii tarifelor pe relația Varșovia-Duisburg.
Potrivit Eurostat, și consumul din Polonia a avut tendințe mixte la final de 2024: vânzările de mașini au înregistrat o creștere puternică, de 11,8% față de trimestrul precedent și de 12,7% față de finalul lui 2023, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut modest, cu 0,9%, respectiv cu 1,0%, și bunurile de uz casnic au crescut cu 7,4%, respectiv cu 15,1%. Dar retailul, excluzând autovehiculele, a scăzut cu 1,9% față de 2024, în ciuda unei creșteri trimestriale de 2,4%. Toate aceste cifre sugerează, în opinia analiștilor Upply, o îmbunătățire prudentă a cererii.
În perioada următoare se așteaptă ca pe ruta Varșovia-Duisburg costurile în creștere să exercite o presiune ascendentă asupra tarifelor, deoarece transportatorii le transferă clienților. Deci probabil tarifele se vor menține mari în 2025, mai ales că marjele de profit oferă foarte puțin spațiu pentru noi scăderi.
Crește diferența dintre tarifele spot și cele contractuale pe ruta Lille-Duisburg
Pentru transportul de la Duisburg la Lille, tarifele din contracte au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 față de precedentul cu 5,3%, ajungând la 680 de euro (2,25 de euro/km), iar cele spot au fost relativ stabile (+0,8%), de 694 de euro (2,30 de euro/km). Față de perioada similară din 2023, tarifele din contracte au scăzut cu 8,7%, iar cele spot cu 5,2%.

Pe sensul de la Lille la Duisburg, tarifele din contracte au crescut cu 5,0% față de trimestrul al treilea din 2024, până la 507 euro (1,68 de euro/km), și cele spot cu 6,8%, până la 581 de euro (1,92 de euro/km). Iar față de trimestrul al patrulea din 2023 au crescut cu 2,1%, respectiv 8,0%.
Diferența dintre tarifele spot și cele din contracte de la Duisburg la Lille s-a redus la 2,1%, față de 6,7% în trimestrul anterior. Iar pe sensul celălalt diferența a crescut de la 12,7% la 14,6%.
Aceste evoluții au loc în contextul în care, potrivit Destatis, comenzile noi din Germania au scăzut cu 5,4% între octombrie și noiembrie, din cauza scăderii bruște a comenzilor mari de peste 50 de milioane de euro. Comparativ cu 2023, comenzile au scăzut cu 1,7%, iar față de 2020, cu peste 8%. Și retailul s-a contractat în noiembrie, cu 0,6%, ceea ce arată că în continuare consumatorii cheltuie cât mai puțin. Deoarece numărul de comenzi noi este mic, și producția va continua să scadă, deci ar fi nevoie de mai puțin transport rutier în primul trimestru din 2025, aspect care se vede în scăderile tarifelor de la Duisburg la Lille.
Și producția din Franța s-a contractat în decembrie, PMI scăzând la 41,9. Deci dacă tarifele cresc o fac nu datorită cererii mari, ci din cauza creșterilor de costuri. Pentru operatorii germani acestea au fost de 2,8 față de trimestrul anterior și de 2,4% față de finalul lui 2023 în cazul anvelopelor, de 1,1%, respectiv 5,4% în cazul întreținerii și reparațiilor și de 4,0%, respectiv cu 33,7% în cazul asigurărilor. În plus, costurile cu forța de muncă din transporturi din Germania au crescut cu 5,0% în al treilea trimestru din 2024, potrivit Eurostat.
În ceea ce privește transportatorii francezi, cheltuielile cu șoferii, conform analizei CNR, sunt cu 5,1% mai mari decât în urmă cu un an și cu 0,1% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2024, dar creșterea este mai mică decât cea din trimestrul anterior, de +7,9%. Iar conform Eurostat costurile cu forța de muncă pentru angajații din transporturi din Franța au crescut cu 4,0% în trimestrul al treilea din 2024.
Pe măsură ce producția din Franța crește pe termen scurt și mediu, ea va duce la creșterea tarifelor de la Lille la Duisburg, datorită creșterii exporturilor și comenzilor de inputuri.
În plus, deși PIB-ul Franței a fost doar cu 0,4% mai mare în trimestrul al treilea din 2024 față de trimestrul anterior, Banca Franței anticipa că până la sfârșitul lui 2024 creșterea economică generală va fi de 1,1%.
În perioada imediat următoare se estimează că activitatea economică va stagna în ambele țări, deci nu va duce la creșteri de tarife de transport pe niciunul dintre sensuri. Ceea ce poate duce totuși la scumpirea serviciilor de transport sunt costurile mari, care sunt transferate clienților. Oricum, sunt de părere analiștii Upply, nu vom vedea scăderi de tarife în 2025, câtă vreme marja de profit a transportatorilor este deja mică. Dar ar putea exista creșteri dacă va crește cererea, deoarece aceștia vor profita de oportunitatea de a obține profituri mai mari.
Tarifele Germania-Austria au șanse să crească – mai ales cele din contracte
Pe ruta de la Duisburg la Viena, tarifele de transport pe bază de contract au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 față de precedentul cu 8,0%, până la 1.386 de euro (1,45 de euro/km), și cele spot au scăzut cu 1,7%, până la 1.557 de euro (1,63 de euro/km). Comparativ cu trimestrul al patrulea din 2023, tarifele din contracte sunt mai mici cu 9,0%, și cele spot cu 4,6%.
Pe sensul Viena-Duisburg, tarifele din contracte au crescut cu 2,8% față de trimestrul precedent, ajungând la 1.047 de euro (1,10 euro/km), dar cele spot au scăzut cu 2,2%, până la 1.295 de euro (1,35 de euro/km). Iar față de ultimul trimestru din 2023 tarifele din contracte au crescut cu 7,8% și cele spot au scăzut cu 1,1%.
Față de trimestrul al treilea din 2024 s-a redus de la 23,4% la 12,3% decalajul dintre tarifele spot și cele din contracte, deoarece acestea din urmă au crescut semnificativ.

La valorile de mai sus s-a ajuns în condițiile în care indicele PMI al producției pentru comenzile noi de export din Germania a crescut ușor la 43,7 în decembrie, dar continuă să indice o contracție bruscă și este la a 34-a de lună consecutivă de scădere din cauza cererii slabe, în special de pe piețele europene. Produsele chimice și cele de consum neciclice au arătat o anumită rezistență, dar sectorul auto și al mașinilor a rămas slab. Cererea redusă de export duce la volume mai mici de transport rutier și eliberează din capacitate, ceea ce exercită presiune în sensul scăderii tarifelor.
Și în Austria producția a scăzut cu 3,2% în trimestrul al treilea din 2024, comparativ cu al doilea, potrivit Statistics Austria, dar comenzile noi au crescut cu 6,9%, după o contracție de 0,6% în trimestrul precedent, iar bunurile de consum de folosință îndelungată au înregistrat o creștere de 12,5%. Producția de autovehicule, remorci și semiremorci a scăzut însă cu 18,4%. În ciuda creșterii comenzilor noi, indicele PMI mediu a scăzut cu 0,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 1,2 puncte de la o lună la alta, semnalând o contracție continuă în sectorul de producție. Rapoartele de la S&P au evidențiat scăderea cererii, firmele așteptându-se la o producție mai mică și înregistrând scăderi ale costurilor de producție și ale taxelor la poarta fabricii.
Costurile de operare a camioanelor în Austria au înregistrat creșteri diferite: cu 1,6% în trimestrul al patrulea față de al treilea și cu 2,5% față de trimestrul al patrulea din 2023 anvelopele, cu 0,7%, respectiv 6,3% întreținerea și reparațiile, și cu 2%, respectiv 4,2% asigurările.
O îmbunătățire a PMI pentru comenzi noi de export din Germania, împreună cu creșterea numărului de comenzi noi din Austria, semnalează că există potențial pentru o redresare treptată a cererii de export care poate duce la tarife mai mari pe termen scurt și mediu, pe măsură ce producția industrială crește pentru a onora comenzile. Dacă aceste tendințe continuă, volumele viitoare de transport rutier ar putea crește treptat, inversând o parte din presiunea descendentă asupra tarifelor. Deși costurile operaționale nu cresc la fel de repede ca în trimestrele anterioare, faptul că ele sunt mari față de anul anterior poate crește tarifele de transport pe bază de contract pe măsură ce contractele se reînnoiesc.
Tarifele între Franța și Marea Britanie au scăzut, dar au șanse de creștere în 2025
Tarifele de transport rutier între Franța și Marea Britanie au continuat să scadă în trimestrul al patrulea din 2024: cele din contracte pe direcția Franța-Marea Britanie cu 8,2% față de trimestrul precedent, de la 1.821 de euro (3,05 euro/km) la 1.671 de euro (2,81 de euro/km), și cu 7,8% față trimestrul al patrulea din 2023, când au fost de 1.812 euro, iar cele spot cu 6,3% față de trimestrul precedent, de la 1.896 de euro (3,18 euro/km) la 1.776 de euro (2,99 de euro/km), și cu 3,6% față de anul anterior, când erau de 1.843 de euro (3,10 euro/km).
Pe sensul celălalt, tarifele din contracte au crescut cu 0,6% față de trimestrul anterior, de la 1.085 de euro (1,68 de euro/km) la 1.091 de euro (1,69 de euro/km), dar sunt cu 3,9% mai mici decât în trimestrul al patrulea din 2023, când erau de 1.135 de euro (1,75 de euro/km). Iar tarifele spot dintre Marea Britanie și Franța au scăzut cu 0,9% față de trimestrul anterior, de la 1.080 de euro (1,68 de euro/km) la 1.071 de euro (1,65 de euro/km), și cu 6,9% față de anul anterior, când erau de 1.150 de euro (1,77 de euro/km). Una dintre cauzele acestor scăderi este faptul că o perioadă care în mod normal este de vârf de data aceasta a fost slabă.

Exporturile totale de bunuri ale Marii Britanii au scăzut ușor, cu 0,1 miliarde de lire sterline (0,4%), iar cele către țări din afara UE mai mult, cu 0,7 miliarde de lire sterline (4,6%). În schimb au crescut exporturile către UE, cu 0,6 miliarde de lire sterline (4,1%). În octombrie 2024, importurile din UE le-au depășit pe cele din țările terțe cu 4,4 miliarde de lire sterline, în timp ce exporturile către UE au fost cu doar 0,1 miliarde de lire sterline mai mari decât exporturile către țări din afara UE. Franța s-a clasat pe locul al patrulea ca partener comercial al Regatului Unit în patru trimestre, până în trimestrul al doilea din 2024, cu 6,0% din comerțul total al Marii Britanii. Dar din octombrie 2023 până în octombrie 2024 exporturile au scăzut cu 6,6%, în timp ce importurile de bunuri din Franța au scăzut cu 8,8% față de aceeași perioadă a anului precedent. Franța rămâne un partener comercial cheie în Marea Britanie, dar volumele tranzacțiilor au scăzut, ceea ce se vede în tendința de scădere a tarifelor.
În ceea ce privește costurile, comparativ cu 2023 motorina din Marea Britanie s-a ieftinit cu 9,8% și nu a existat nicio modificare imediată a taxei pe combustibil anunțată în bugetul de toamnă. Potrivit sondajului anual al Asociației de Transport Rutier, costurile totale de operare, inclusiv combustibilul, au crescut cu 3,51%.
Costul cu combustibilul a fost în scădere în ambele direcții între Franța și Marea Britanie, iar el este în general inclus în tarife, de aici și scăderea acestora în trimestrul al patrulea din 2024.
Începând cu aprilie 2025, costurile operaționale din Marea Britanie vor crește însă, deoarece taxa pentru vehiculele grele va crește la 597 de lire sterline, iar fondul rutier la 580 de lire sterline, suma lor fiind cu 3,6% mai mare decât anul trecut și cu 110% mai mare decât în august 2023, când taxa pentru vehicule grele nu era aplicată.
Din analiza Upply x Ti x IRU mai reiese că, deși costurile, în special combustibilul, au împiedicat creșterea tarifelor, pe termen lung vom asista la o creștere. În Marea Britanie în toate sectoarele companiile se pregătesc pentru scumpiri, care ar putea duce la scăderea cheltuielilor de consum, în special în comerțul cu amănuntul și industria ospitalității. De aceea volumul bunurilor tranzacționate ar putea scădea, ceea ce ar reduce presiunea asupra tarifelor de transport pentru importurile din Marea Britanie, deoarece ar intra mai puține bunuri în țară. Cu toate acestea, cererea consumatorilor din Franța se află în ușoară redresare. În 2025, FMI estimează că exporturile franceze vor crește cu 2,7%, iar importurile cu 1,8%.
O potențială redresare a cererii consumatorilor din Franța ar putea stimula tarifele de import în Franța în 2025, în timp ce costurile mai mari și operațiunile și controalele de la frontieră pot crește tarifele pentru importurile din Marea Britanie.

Pentru transportul intern din Italia, tarifele din contracte au crescut, dar cele spot au scăzut
Tarifele de transport intern pe bază de contract din Italia au crescut în medie cu 3,9 puncte în trimestrul al patrulea din 2024 față de al treilea, ajungând la 137,4 puncte în decembrie, cu 4,4 puncte mai mult decât în noiembrie. Dar tarifele spot au scăzut cu aproape 10,0 puncte, până la 149,8 în decembrie. Comparativ cu trimestrul al patrulea din 2023, tarifele din contracte au crescut cu 2,5 puncte, iar cele spot cu 0,6 puncte.
Cheltuielile pentru bunuri de consum din Italia au dat semne de creștere constantă la sfârșitul lui 2024: potrivit institutului de statistică ISTAT, consumul a crescut cu 4,4% în trimestrul al treilea al anului trecut, valoarea vânzărilor cu amănuntul a crescut cu 0,6% în cele trei luni de până în noiembrie 2024 și volumul vânzărilor a crescut cu 0,3%. Valoarea comerțului cu amănuntul a crescut cu 1,1%, iar volumul a scăzut cu 0,2%.
Produsele nealimentare au avut rezultate mixte: cea mai mare creștere, de 4,1%, a fost pentru articolele cosmetice și de toaletă, iar cea mai mare scădere, de 2,8%, au avut-o computerele și echipamentele de telecomunicații, urmate de încălțăminte, articole din piele și articole de călătorie, cu 2,7%. Cererea consumatorilor nu a fost suficientă pentru a susține tarifele spot, iar producția a încetinit. Producția de automobile a scăzut sub 500.000 de vehicule în 2024, față de 751.000 în 2023. Iar încetinirea producției și a cererii poate exercita presiune în sensul scăderii tarifelor. Pe de altă parte, scăderea susținută a comenzilor noi a dus la o epuizare mai rapidă a stocurilor, ceea ce ar putea favoriza creșterea tarifelor pe măsură ce începe reaprovizionarea după sezonul aglomerat.
În perioada imediat următoare producția din Italia s-ar putea confrunta și cu alte provocări, câtă vreme în nordul țării sunt fabrici care le furnizează componente producătorilor auto germani, deci și volumele exportate și tarifele de transport ar urma să scadă.
În ceea ce privește costurile de operare ale transportatorilor din Italia, ele au crescut moderat în ultimul trimestru: cele cu anvelopelor cu 0,2% comparativ cu trimestrul al treilea din 2024 și cu 2,1% față de trimestrul al patrulea din 2023, cele cu întreținerea și reparațiile cu 0,6%, respectiv 3,0%, iar cele cu asigurările cu 1,2%, respectiv cu 7,1%. Creșteri care sunt în concordanță cu traiectoria ușor ascendentă a tarifelor de transport pe bază de contract începând din iulie 2024.
Cheltuielile de consum din Italia au crescut constant spre sfârșitul lui 2024, pe când producția rămâne slabă, dar investițiile guvernamentale ar putea preveni scăderea volumului în 2025. Costurile de transport rămân mari, dar există puține semne că vor continua să crească, deci în absența unor șocuri neprevăzute se estimează că va continua creșterea constantă a tarifelor de transport rutier intern de marfă din Italia.












