
După prăbușirea transportului de pasageri în primii doi ani de pandemie, piața italiană a început să își revină încet-încet, mai întâi pe segmentele de transport urban și suburban, apoi pe interurban – pe distanțe medii și lungi și, în final, pe transportul turistic. De altfel, Italia a cunoscut una dintre cele mai bune reveniri, iar acest lucru se reflectă în achizițiile de autobuze și autocare, anul acesta urmând să se închidă la un nivel similar cu 2019. Entuziasmul industriei de profil s-a putut vedea și la IBE 2024, eveniment organizat la Rimini, la sfârșitul anului trecut. Corelat inițial cu un târg de turism și destinat cu precădere autocarelor, IBE țintește acum extinderea și pe transport urban, de acolo venind investițiile importante în mobilitate electrică.
Nu mai puțin de 5.276 de autobuze și autocare au fost înmatriculate în Italia în perioada 1 ianuarie-31 octombrie 2024, cu 16% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. La fel ca România, și Italia a beneficiat în ultimii ani de finanțare europeană printr-un program de Redresare și Reziliență, ceea ce a permis investiții importante în mobilitate electrică, pentru achiziția atât de vehicule cu zero emisii, cât și de infrastructură de încărcare. Astfel, nu mai puțin de 300 de autobuze urbane electrice noi au intrat în operare în 2023, iar în 2024, încă 700. Livrările mai consistente urmează însă să se facă de acum încolo, pentru perioada 2023-2026 fiind contractate 3.500 de astfel de vehicule, de la opt la 18 m lungime. Este însă nevoie de mult mai multe investiții în special în stații, mai ales dacă se dorește scoaterea vehiculelor cu zero emisii în afara orașelor, a declarat Andrea Rampini, reprezentantul Asociației Naționale a Producătorilor de Autovehicule din Italia (ANFIA). De altfel, chiar și pentru transportul urban, achizițiile care nu au fost făcute cu bani europeni au vizat în continuare autobuze diesel sau pe gaz.
Italia face pași și în direcția propulsiei pe hidrogen (H2), anul trecut fiind organizată o licitație publică pentru construirea a 60 de stații de alimentare. Din păcate, fără subvenționarea H2 pentru operatorii de transport, la un preț standard între 10 și 15 euro/kg, această soluție alternativă de propulsie rămâne prohibitivă. „Toate tehnologiile sunt necesare la momentul acesta, pentru că doar energia electrică nu va rezolva problema neutralității climatice în plaja de timp dorită de Comisie. Penalitățile puse producătorilor care nu ating niveluri satisfăcătoare ale vânzărilor de vehicule sunt absurde și nu vor rezolva problema de fond. Mai degrabă, ar trebui găsite soluții pentru încurajarea achiziției de autobuze ecologice, iar dacă subvenționarea operatorilor privați încalcă legile concurențiale, atunci acordarea de subvenții pasagerilor pentru a putea plăti tarife mai mari de transport ar reprezenta o variantă viabilă“, a arătat Rampini.
IBE Rimini a schimbat parțial focusul de la turistic spre urban
Ultima ediție a expoziției IBE Rimini, organizată la finele anului trecut, a confirmat preocuparea industriei italiene pentru mobilitatea electrică în transportul urban și suburban, deși era axată în mod tradițional pe segmentul turistic. Prezența din partea producătorilor europeni a fost foarte bună (spre deosebire de IAA Hanovra) și, deși noutățile majore vor fi lansate anul acesta la Busworld, au fost totuși câteva premiere pentru piața italiană. Printre acestea, se numără autobuzul interurban BEV Scania, Castrosua LE, prezentat inițial la ediția precedentă a Busworld, care a prins deja foarte bine pe piața spaniolă. De altfel, Scania a reușit o performanță remarcabilă pe piața italiană în 2024, cu 100 de unități deja livrate. Alături de autobuzul electric, la stand au fost expuse și două autocare Touring (de 12,1 și 13,7 m lungime), disponibile inclusiv în varianta de propulsie LNG (gaz petrolier lichefiat).

Irizar e-mobility a prezentat pentru prima dată operatorilor italieni modelul i3 LE Electric, mai ușor cu o tonă, care are o autonomie de peste 400 km, alături de o gamă completă de autocare – i6, i6S și i8, dintre care i6 și i8 pe caroserie integrală, iar i6S pe șasiu Scania. Și MAN Truck&Bus a acoperit ambele segmente de transport – urban și turistic – cu modelele MAN Lion’s City E, având o autonomie de până la 400 km, și Neoplan Tourliner, cu capacitate de 53+1+1 locuri și motorizare de 480 CP, în timp ce Iveco Bus a expus un autobuz Crossway LE Elec din flota operatorul de transport public interurban ARST, precum și autocarul Evadys, de 13 m lungime. Volvo Buses s-a axat strict pe gama turistică și a venit cu trei autocare, dintre care două livrate unor clienți din Italia.

Turcii de la Otokar au mizat în Italia pe gama midiautocarelor, din care au venit cu modelele Navigo T, de 33 de locuri, și Ulyso T, de 43 de locuri, ambele propulsate de motor diesel Cummins. Anadolu Isuzu a „aruncat” în joc midibusul electric destinat transportului intercity Novo Volt, cu baterii LFP de 176 kWh și o autonomie de până la 225 km, alături de versiunea sa diesel Novo Ultra, iar standul a fost completat de midibusul urban electric Novociti Volt.
Piața vehiculelor electrice a fost completată anul trecut de carosierul italian Sitcar, aflat acum în proprietatea Sira Industrie Spa, care a anunțat la IBE Rimini că va produce microbuze cu emisii zero, având în plan 200 de unități anual în decurs de trei ani. Compania este și dealer Higer pentru pe italiană pentru segmentul de autobuze de peste opt tone al constructorului chinez.
De menționat și debutul pe piața italiană al Omnicar, o companie germană cu 25 de ani de istorie, care carosează microbuze pe șasiuri Sprinter și Daily. În 2024 au fost lansate primele vehicule sub logo-ul propriu, la IBE fiind expuse modelele electrice W-Smile S6 și W-Smile S7, cu baterii chinezești CATL și motor DANA.
De la IBE nu au lipsit nici chinezii: în standul dealerului italian Dierre, King Long și-a prezentat conceptul de autocar cu zero emisii Merry Combo, expus deja la IAA, alături de autobuzele electrice urbane Pev6 și Pev12 și de autocarul diesel C10.




Gazul rămâne o alternativă viabilă în Italia
Pentru transportul interurban, gazul rămâne în continuare o alternativă viabilă, în variantele de biogaz sau bio-LNG, mai ales că rețeaua națională de stații de alimentare este foarte bine dezvoltată în Italia. Sunt nu mai puțin de 170 de stații LNG funcționale, iar alte 23 sunt în construcție.
Din totalul înmatriculărilor de vehicule noi în 2024, circa 20% au fost autocare (de aproape trei ori mai mult decât în pandemie). Cererea este mare și se pare că se va menține și în următorii doi ani, în condițiile în care flota națională este destul de învechită.
Faptul că unul dintre principalii furnizori de servicii de transport pe distanțe lungi – FlixBus – a anunțat că dorește să introducă autocare „verzi“ pe liniile sale reprezintă o garanție că această direcție va fi urmată tot mai clar în perioada următoare. Fie că este vorba despre LNG sau HVO, autocarele FlixBus cu zero emisii operează deja în Italia, Germania și Belgia. Special pentru cursele turistice, un prim pas vor fi autocarele hibride, care să permită accesul în orașe în modul electric. În același timp, asociațiile operatorilor de transport din Italia fac lobby pentru a obține finanțări/subvenții pentru companiile private, prin care să se poată susține investițiile în autobuze și autocare cu zero emisii.


