
Proiectele de investiții derulate de Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO) au atras în ultimii ani numeroase companii de producție și de logistică în zonă. Pe lângă proximitatea cu frontiera ungară, parcurile industriale din oraș și din apropierea acestuia au conexiune foarte bună cu Aeroportul Internațional Oradea, cu terminalul cargo și intermodal. Fără a face concurență dezvoltatorilor imobiliari privați, ADLO își propune să atragă cât mai mulți investitori la Oradea, pentru a crește activitatea economică și a genera cât mai multe locuri de muncă în regiune.
Dintre parcurile industriale aflate în administrarea Societății Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), Parcul Industrial EBP II, situat în apropierea aeroportului Oradea, este deja ocupat în proporție de 92%, iar în EBP III nu mai este niciun spațiu disponibil. Cererea este mare, astfel că la acest moment sunt închiriate în total 250 ha de spații industriale și logistice din portofoliul ADLO. Întrucât terenurile disponibile sunt limitate, ca alternativă, în momentul în care anumite solicitări nu pot fi onorate, ADLO investighează oferta de terenuri de pe piața privată, pentru posibile investiții strategice. Un exemplu în acest sens este construcția fabricii Nokian Tires pe un teren privat, ADLO intermediind cooperarea dintre producătorul de anvelope și proprietarul terenului. Desigur, există și posibilitatea ca ADLO să cumpere direct un teren dedicat, în vederea facilitării derulării investiției și reducerii birocrației, iar apoi banii să fie recuperați din chirie. Este cazul investiției făcute de ADLO pentru fabrica Stihl, pentru care a fost achiziționat un teren în afara parcului industrial. „Nu suntem totuși un dezvoltator imobiliar, al cărui obiectiv principal este să facă profit din chiriile obținute, ci ne dorim să aducem business în zonă și să creăm locuri de muncă și bunăstare”, a explicat Mihai Jurca, director general ADLO. „Dar nici nu ne dorim să destabilizăm piața prin dumping. Percepem un cost real, raportat la locație și la infrastructura aferentă disponibilă. Încercăm însă să oferim costuri care să convingă investitorii să vină în România, la Oradea, pentru că suntem mai atractivi decât celelalte țări din regiune.”

Spre deosebire de dezvoltatorii privați, relația ADLO cu investitorii – fie că sunt din Oradea fie din județul Bihor în general – este una de sprijin, pentru a le înlesni desfășurarea activității în regiune. Și aici nu se face nicio diferență între cei care aleg să contracteze un teren public și cei care închiriază spațiul într-un parc logistic privat, a precizat Mihai Jurca.
2024, un an bun din perspectiva interesului investitorilor
Anul trecut a fost mai bun decât precedentul din perspectiva cererii și a interesului investitorilor în zonă, în ciuda recesiunii economice, înregistrate la nivel european. Totuși, estimările nu sunt la fel de bune pentru 2025, fără nicio legătură directă cu ceea ce se întâmplă pe piață. Este adevărat însă că instabilitatea politică este întotdeauna un factor important atunci se iau decizii strategice de investiții și chiar au fost discuții concrete lăsate în stand-by la finele anului trecut, până la clarificarea situației politice din România. Până la urmă, stabilitatea poate fi mai importantă chiar decât politica de taxare.

Principalele solicitări de investiții în zona Oradea vin în continuare din industria auto, atât din Europa, cât și din Asia (încă nu s-a materializat nicio investiție din afara continentului nostru). „Există cereri pentru tot felul de activități de producție, dar și din logistică. Sperăm să fructificăm o parte dintre ele în perioada următoare. Faptul că s-a atribuit deja prin licitație construcția unei părți din drumul expres Oradea-Arad este îmbucurător, pentru că infrastructura joacă un rol important în decizia beneficiarilor de a se stabili într-o anume zonă.”
Foarte important, IMM-urile care vin în Oradea au posibilitatea de a accesa fonduri europene pentru investiții în capacitate de producție în cadrul parcurilor de specializare inteligentă, dacă domeniul în care activează – în conformitate cu codul CAEN – se încadrează în lista codurilor eligibile pentru finanțare. „Spre exemplu, la o investiție de două milioane de euro se pot primi suplimentar până la 1,6 milioane de euro din fonduri nerambursabile. Facilitatea este oferită atât pentru companii românești, cât și străine, condiția fiind ca ele să nu fie start-up-uri. Sunt câteva parcele contractate, dar posibilitatea obținerii de finanțare trebuie promovată mai mult”, este de părere Mihai Jurca. Autoritățile locale își doresc să atragă companii care aduc, prin activitatea lor, o valoare adăugată cât mai mare, să angajeze oameni mai bine pregătiți, cu salarii mai mari, astfel încât să crească nivelul de trai al populației.

Veniturile generate de spațiile închiriate de ADLO sunt suficiente pentru a susține investițiile în dezvoltarea infrastructurii în parcurile industriale curente, dar și în construcția altora noi.
Cel mai îndepărtat parc industrial de Oradea este cel din Ștei, la aproximativ 80 km, dar accesul spre oraș se face foarte bine nu doar aici, ci și dinspre celelalte parcuri aflate în afara municipiului, pentru că peste tot s-a investit în infrastructură, inclusiv în centuri ocolitoare. De menționat faptul că parcurile din oraș au instalate și panouri fotovoltaice, având capacitate totală de 30 MW. Local se investește într-o soluție de stocare a energiei electrice în baterii, astfel încât surplusul să nu mai fie „întors” în rețeaua națională la prețuri discutabile și să poată fi folosit tot de chiriașii parcurilor industriale. Este vorba despre o investiție de 50 de milioane de euro, jumătate făcută de americanii de la Lockheed Martin, lider mondial în industria de apărare și tehnologie spațială, și jumătate susținută în cadrul unui program al Ministerului Energiei din România, cofinanțat de UE prin PNRR.
Lockheed Martin își propune să transforme noua fabrică de baterii de mare capacitate de la Sinteza Oradea într-un hub european în domeniul eficienței și securității energetice, cercetarea și componentele necesare urmând să fie realizate prin instituții de cercetare și companii din România. După materializarea acestei investiții, Oradea va deveni primul oraș independent energetic, fiind prevăzute în buget construcția de ferme fotovoltaice care să producă energie electrică pentru oraș, ale cărui nevoi de consum de pe timpul nopții vor fi satisfăcute de energia stocată în aceste baterii cu capacitate imensă. Investiția în baterii va fi astfel mai mică decât în sistemele de distribuție a energiei electrice produse pe timpul zilei în surplus de centralele fotovoltaice.

Avantajele poziționării pe linia frontierei vestice
Intrarea în Schengen a redus foarte mult timpii de așteptare în frontieră, dar impactul asupra costurilor nu va fi unul vizibil, apreciază Mihai Jurca, întrucât firmele de transport și logistică nu își transpuseseră în tarife nici înainte cheltuielile generate de staționare. Pe de altă parte, localizarea multor companii de producție și de logistică în apropierea frontierei de vest a fost întotdeauna motivată de infrastructura rutieră deficitară a țării, iar acest lucru nu se schimbă odată cu aderarea la Schengen. Cu cât se va îmbunătăți mai mult rețeaua de drumuri, cu atât va fi mai ușor pentru operatori să se relocheze și în alte regiuni ale țării.
Oricum, Oradea păstrează și alte avantaje – în afară de proximitatea frontierei – care o fac atractivă pentru investitori: este vorba despre oportunitățile date de transportul intermodal, prin terminalele cargo feroviar și aerian.
Numeroasele proiecte de investiții în zonă vin la pachet cu cererea de forță de muncă. În acest sens, ADLO investighează toate opțiunile, inclusiv posibilitatea aducerii de lucrători extra-comunitari, însă, deocamdată, nu s-a făcut nimic concret. Agenția a obținut o finanțare europeană de 30 de milioane de euro pentru deschiderea unui consorțiu educațional, un campus dual, în care cursanții se pregătesc special pentru meserii cu mare căutare în regiune. Din managementul școlii fac parte reprezentanți ai celor mai mari angajatori, care stabilesc curricula de formare profesională în funcție de nevoile concrete ale pieței de muncă. Cursurile au început de un an, sunt deja 300 de tineri înscriși (dintr-un total de 1.000 de locuri disponibile), iar dotările sunt foarte bune. De altfel, mai multe licee tehnice din Oradea și-au manifestat interesul de a fuziona cu campusul dual.

Pe de altă parte, administrația locală trebuie să se pregătească și pentru efectele negative ale dezvoltării locale: congestionarea traficului, creșterea costului de proprietate etc. „Am încercat să avem procese de avizare eficiente ale proiectelor imobiliare, astfel încât stocul disponibil să fie mare, iar prețurile să rămână într-o plajă rezonabilă. Desigur, piața dictează în final tarifele.”
Special în ceea ce privește dezvoltarea transportului intermodal în Oradea, ADLO nu poate influența ritmul abilitării liniei de cale ferată, aceasta fiind în atributul CFR Infrastructură. Singura solicitare a fost ca lucrările care se derulează acum să nu blocheze traficul de marfă. Dar faptul că din Oradea se poate ajunge pe tren în 36 de ore către porturile din Olanda reprezintă un argument important pentru cei care doresc o alternativă la rutier din acea zonă.
