Ad
Ad
Ad

Proiectul pentru „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing)“ devine realitate

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a anunțat semnarea contractului nr.10475/11.03.2025 pentru proiectarea și execuția obiectivului „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD – având ca scop interconectarea la TEN-T pentru implementarea proiectului EALING, proiect finanțat prin Mecanismul Conectarea Europei – Programul CEF, cu SC TIAB SA București.

Valoarea proiectului se ridică la 86.129.240,43 lei (fără TVA) și este finanțat din fonduri europene prin Programul Connecting Europe Facility – CEF Transport.

Proiectarea și execuția este planificată la o perioadă de 27 de luni, din care 3 luni vor fi dedicate proiectării. Proiectul vizează instalarea tehnologiei cold-ironing la 10 dane din Portul Constanța, permițând alimentarea cu energie electrică a tuturor tipurilor de nave aflate la țărm (croazieră, RO-RO, feribot, nave multifuncționale, nave marfă vrac, nave – tanc, etc.), indiferent de dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat.

Principalele beneficii ale proiectului includ reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor de dioxid de carbon și reducerea vibrațiilor în zona portuară pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră. De asemenea, proiectul creează noi oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate. Utilizarea resurselor de energie regenerabilă, precum energia eoliană și solară, va duce la o reducere suplimentară a emisiilor.

Tehnologia cold-ironing va permite alimentarea cu energie electrică de la mal a unei nave aflate la dană în timp ce motoarele principale și auxiliare sunt oprite.

Implementarea acestei investiții va aduce instalațiile existente la un nivel de performanță ridicat și va respecta standardele și normativelor tehnice specifice privind siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită. Acest lucru va îmbunătăți considerabil condițiile din portul Constanța comparativ cu alte porturi din bazinul Mării Negre, ceea ce poate duce la o creștere a traficului de mărfuri.

Articole similare

Ad