
Ministerul Transporturilor din Danemarca vrea ca operatorii mici din această țară să poată face mai ușor tranziția spre un transport rutier greu verde și de aceea a decis ca accesul la subvenții să fie simplificat, iar repartizarea banilor să fie mai bine direcționată, așa cum anunță Asociația Daneză de Transport Internațional ITD.
Anunțul vine în urma interesului mare din 2024 pentru aceste subvenții și a faptului că s-au înscris de patru ori mai multe firme care au solicitat sprijin decât au existat fonduri. Iar operatorii mici și mijlocii interesați de tranziția verde au reprezentat peste 60% dintre solicitanți.
ITD a subliniat de mult timp că activitatea grupului care s-a ocupat de tranziția verde a fost caracterizată de o serie de probleme, cum ar fi cerințele extinse de documentare și modelul „primul venit, primul servit“, care fac dificilă luarea în considerare a transportatorilor mai mici. De aceea asociația consideră că anunțul nou al ministrului transporturilor arată că preocupările industriei sunt ascultate și că există interes ca viitoarele fonduri să devină mai accesibile și mai puțin birocratice, astfel încât tranziția verde să nu fie o chestiune de resurse administrative. ITD amintește că nu este, în general, o susținătoare a schemelor de ajutor guvernamental, ci vrea ca transportul să fie o industrie care poate avea grijă de ea însăși. Dar pentru o tranziție verde rapidă investițiile sunt necesare imediat și de aceea este important ca toată lumea să aibă o șansă reală de a obține o parte din fonduri.
Asociația mai speră ca 2024 să fie primul și ultimul an când companii parțial deținute de stat, ca Postdanmark și Ørsted, primesc o parte din fonduri. „În industria transporturilor activează jucători de toate dimensiunile și, desigur, este important ca marile companii să preia conducerea, deoarece sunt motoare economice și contează mult în măsurile de protejare a climei care se iau. Dar faptul că giganții deținuți de stat au și ei acces la fondurile comune este de criticat și lasă micii transportatori cu oportunități încă slabe.“
Un total de 750 de milioane de coroane daneze (o coroană daneză este echivalentul a aproximativ 0,6672 de lei) au fost alocate pentru tranziția verde a transportului rutier greu de marfă până în 2030. Iar ITD va continua să facă eforturi pentru a se asigura că banii rămași în cadrul Fondului Verde au în vedere realitatea de pe piață și așteaptă cu nerăbdare să contribuie activ la dezvoltarea unei scheme de sprijin care să promoveze clima și să consolideze condițiile competitive pentru întreaga industrie.
Sursă foto: ITD