De curand au intrat in vigoare a noile Norme privind autorizarea si desfasurarea circulatiei vehiculelor rutiere cu mase si/sau dimensiuni ce depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Potrivit unui comunicat al UNTRR, modificarea si completarea normelor privind transportul agabaritic era necesara intrucat de la intrarea in vigoare a Legii 198/2015 de modificare a OG 43/1997 privind regimul drumurilor au trecut 4 ani iar normele vechi erau perimate, lasand loc la interpretari de aplicare.
Normele au fost aprobate printr-un Ordin comun a trei ministere (Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si Ministerul Afacerilor Interne).
Avand in vedere ca o parte din membrii UNTRR efectueaza transporturi agabaritice si erau direct afectati de lipsa Normelor de aplicare a Legii 198/2015, UNTRR a solicitat autoritatilor elaborarea unui nou act care sa reglementeze fara echivoc noile prevederi legislative.
UNTRR a facut parte din grupul de lucru privind regimul drumurilor inca din 2015, insa proiectul de Norme a fost elaborat si publicat de reprezentantii Ministerului Transporturilor abia in data de 19 aprilie 2018. Ca asociatie reprezentativa la nivel national, UNTRR a solicitat constituirea unei subcomisii de specialitate in cadrul Comisiei de Dialog Social in care normele sa fie dezbatute de specialisti altfel incat aplicarea acestora sa fie facila si in concordanta cu legislatia Uniunii Europene.
Propunerile UNTRR pentru imbunatatirea proiectului de Ordin in marea lor majoritate au fost considerate viabile si se regasesc in cadrul Normelor aprobate si publicate in Monitorul Oficial.
Printre reglementarile propuse de UNTRR introduse in document si care vin in sprijinul operatorilor economici specializati in transportul rutier agabaritic se afla si cele legate de semnalizarea vehiculelor destinate din constructie transportului de autoturisme, care sunt exceptate de la afisarea panourilor suplimentare pentru transportoare. Anul trecut foarte multe firme specializate au primit amenzi pentru lipsa acestui panou suplimentar. In UE aceasta reglementare nu exista. De asemenea, in cazul vehiculelor cu platforme extensibile s-a hotarat ca dimensiunea maxima a vehiculului in stare extinsa sa fie considerata dimensiunea constructiva.
Alte reglementari continute de actul legislativ se refera la pregatirea conducatorul auto care efectueaza transporturi agabaritice, pe teritoriul Romaniei si care trebuie sa detina cunostinte minime de limba romana. Aceasta reglementare este identica cu cea din legislatia Germaniei, unde soferii romani nu pot efectua transporturi agabaritice daca nu cunosc limba germana. De asememena, reglementarea se mai refera la emiterea autorizatiei speciale de transport-AST de catre CNAIR – S.A. pentru alte drumuri decat cele de interes national, prelungirea valabilitatii si termenele de eliberarea a AST, conditii de intocmire a proiectului de transport si conditii de intocmire a studiului de traseu.