
Evoluția activității recente
În primul trimestru din 2025 indicatorii economici s-au menținut la un nivel extrem de scăzut în Franța, fără perspective de îmbunătățire pe termen mediu, așa cum reiese din tradiționalul barometru al FNTR (Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța).
55% dintre antreprenorii din domeniu declară că activitatea firmelor lor a fost în scădere și nu prevăd nicio îmbunătățire, ci poate cel mult o stabilizare. Scăderea este și mai pronunțată (58%) pentru companiile cu 10-19 angajați, dintre care 35% consideră că activitatea va scădea în continuare în 2025, 34% consideră că va stagna și 27% sunt în așteptare.
Ambii indicatori (activitatea de până acum și estimările pentru restul anului) sunt sub mediile lor pe termen lung și la același nivel ca în timpul crizei sanitare.
Gradul de ocupare a forței de muncă stagnează față de trimestrele anterioare și este la un nivel jos, sub media sa pe termen lung, inclusiv sub media din perioada pandemiei de Covid-19. 35% dintre respondenți spun că ocuparea forței de muncă este în continuare în scădere în întreprinderile lor, mai ales dacă vorbim de cele cu 50-99 de angajați, unde se ajunge la 39%. Iar pe termen mediu nu se preconizează nicio îmbunătățire, peste 25% dintre managerii companiilor cu 50-99 de angajați luând în considerare o reducere a numărului de angajați.
În plus, conform sondajului realizat de institutul francez de statistică INSEE în ianuarie 2025, numai o treime dintre transportatorii francezi au dificultăți în a recruta șoferi.
În ceea ce privește investițiile, ele au scăzut și mai mult decât în trimestrele anterioare, până la un minim istoric, fiind făcute aproape exclusiv pentru înnoirea flotelor (în 89% dintre cazuri), nu pentru extindere. 81% dintre antreprenori spun că nu au făcut nicio investiție în echipamente în primul trimestru al anului. 80% dintre firme nu întâmpină dificultăți cu băncile sau instituțiile de credit pentru a-și asigura finanțarea investițiilor. Ținând cont de aceste răspunsuri, concluzia barometrului FNTR este că 60% dintre antreprenorii francezi din transportul rutier sunt nemulțumiți de situația companiei lor, iar 24% rămân în așteptare.
