Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numai 10% dintre transportatorii polonezi intervievați de TLP vor să dezvolte flota în următorii doi ani

Distribuția firmelor de transport poloneze cu licență comunitară după numărul de vehicule deținute în 2023

După creșterea semnificativă a flotei din 2021-2022, în 2023 și 2024 a existat în Polonia o încetinire, înmatriculările fiind sub media pe termen lung, iar scăderea procentuală fiind de două cifre. Asta rezultă din raportul pe 2024/2025 realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP. Numărul de vehicule cu propulsie alternativă crește încet și ele reprezintă mai puțin de 0,5% din noile înmatriculări, deoarece încă nu sunt profitabile. Sondajul realizat de TLP pe 100 de firme din domeniu și folosit ca bază pentru raport arată că puțin peste 10% dintre cei chestionați iau în calcul dezvoltarea flotei în următorii ani și deci fără sprijin pentru achiziția de camioane cu alte propulsii ar putea apărea o problemă uriașă legată de reducerile de emisii cerute de legislația europeană.

279 de firme au avut în 2023 peste 100 de vehicule, față de 245 în 2022, numărul lor crescând mai rapid decât cel al firmelor mici și mijlocii. Față de 2020 au fost cu 55% mai multe companii din prima categorie și cu 42,5% mai multe cu 11-50 de vehicule. Piața continuă totuși să fie fragmentată, deci să existe mult mai multe firme mici, cu 1-10 camioane, care reprezintă 83% din total.

Investițiile totale din transportul și logistica (T&L) din Polonia sunt estimate în 2023 la 34 de miliarde de zloți (1 PLN este echivalentul a circa 1,1636 lei), cu trei miliarde mai mult decât în 2022, din care 16,5 miliarde numai în transport, cu șapte miliarde mai mult decât în 2022. Calculul este făcut numai pentru firmele cu peste 10 angajați, dar ele sunt majoritare printre firmele care fac investiții. Această sumă reprezintă 11,9% din veniturile din T&L și 11% din veniturile transportatorilor, în condițiile în care pentru toate ramurile economice din Polonia raportul mediu investiții/venituri este de 4%.

Și investițiile/angajat sunt mari – 65.000 PLN în 2023 (circa 61.000 pentru transport), față de 44.000 media întregii economii – iar ponderea cheltuielilor cu clădirile în totalul cheltuielilor cu mijloacele fixe a crescut sistematic, de la 53% în 2015 la 56% în 2019 și la 57,4% în 2023, aspect datorat dezvoltării depozitării și faptului că serviciile conexe transportului sunt tot mai solicitate. Iar ele cresc și valoarea adăugată și eficiența. Investițiile se fac totuși prudent din cauza războiului din Ucraina, a faptului că în 2023 a încetat accesul la fondurile UE și a dobânzilor mari, deci erau indicii că în 2024 rata investițiilor ar fi scăzut și în întreaga economie, și în transportul rutier.

Articole similare

Ad