
În dimineața de deschidere a Brisbane Truck Show, a fost anunțat câștigătorul Truck of the Year Australasia (ToYA) 2025. Acest premiu este afiliat la premiul global International Truck of the Year.
Trofeul a fost înmânat lui Roger Alm, președintele Volvo Trucks la nivel global, reprezentând marca de camioane câștigătoare, pentru Volvo FH16 780. Acest trofeu vine în urma unui proces de selecție în care juriul ToYA a redus cele patru camioane nominalizate la un câștigător final. Prezentarea a fost făcută de membrii asociați ai juriului International Truck of the Year, Tim Giles, editor tehnic al revistei PowerTorque și Dave McCoid, director editorial al revistei NZ Trucking.
„Sunt încântat să mă aflu aici, în Australia, pentru a vedea cum camionul nostru emblematic primește acest premiu”, a declarat Roger Alm, președintele Volvo Trucks. „Noul nostru FH16 780 este un camion fantastic de condus, este cu adevărat visul devenit realitate al șoferilor. Noul motor D17 oferă operatorilor flexibilitatea de a angrena pentru eficiență sau pentru transporturi grele, oferind în același timp o durabilitate remarcabilă. Aș dori să mulțumesc juriului Truck of The Year pentru premiu și pentru faptul că au recunoscut cât de important este acest vehicul atât pentru clienții noștri, cât și pentru șoferii lor.”
Concurenții din acest an au fost Scania Super 500P, Mercedes Benz eActros prime mover, Volvo FH16 780 și FAW JT6 550 și toți au adus un design inovator și au contribuit la productivitatea din industria transporturilor rutiere. După un proces riguros de evaluare, Volvo a ieșit învingător.
Pentru a fi luat în considerare pentru titlul de Camionul anului în Australasia, un camion trebuie să rezolve probleme și aspecte cu care camioanele din alte părți ale lumii nu trebuie să se confrunte. Camioanele care vin în Australasia trebuie să facă față unui mediu de transport foarte diferit față de multe dintre țările lor de origine și trebuie să fie adaptate în consecință. Adesea, camioanele care au cel mai mare succes pe piețele de aici sunt cele care au fost adaptate în cel mai bun mod pentru a le face utile.
Juriul ToYA, format din cinci membri, îi include pe Tim Giles, Dave McCoid, Charleen Clarke, director editorial al FOCUS on Transport & Logistics și membru al juriului pentru Premiul internațional pentru inovație al camionului anului, Randolph Covich, editorul Deals on Wheels NZ și Bob Woodward, consultant în inginerie pentru transportul rutier.

Juriul a evaluat atributele celor patru concurenți și, după o lungă discuție, a decis că, în acest an, FH16 780 întruchipează atributele originale care au stat la baza deciziei diverselor jurii globale implicate în acordarea premiului International Truck of the Year încă de la înființarea acestuia, în 1977.
Lansarea FH16 780 de către Volvo a fost un eveniment care a ținut prima pagină a ziarelor încă de la lansare, Volvo devansând rivalul feroce Scania pentru a revendica titlul de producător al camionului de producție cu cea mai mare putere din lume. Potrivit juriului, FH16 780 aduce un nivel superior de inginerie și electronică sofisticată pentru cele mai dificile sarcini de transport rutier din Australasia.
Puterea de ieșire este generată de motorul Volvo D17, care se bazează pe motorul D16 actual cu o serie de modificări, inclusiv cămăși de cilindru mai subțiri și cu rezistență redusă la înaintare, precum și pistoane „wave-top”, care sunt în curs de a fi introduse în toate motoarele de camioane Volvo.
Modificările aduse designului motorului, care au permis creșterea până la 780 CP, au dus la o creștere a diametrului cilindrilor motorului cu 5 mm, până la 149 mm. Acest lucru a crescut capacitatea cilindrică cu peste un litru, de la 16,1 litri la 17,3 litri. Ca urmare a acestei creșteri, motorul atinge peste 600 CP pe tot traseul de la puțin peste 1.000 rpm la 1.950 rpm, maximul de 780 CP fiind atins la 1.700 rpm.
„Aceste cifre devin reale atunci când șoferul pune camionul la treabă”, a declarat Tim Giles, după ce a condus FH16 780. „Acest nivel de putere și cuplu face ca sarcinile dificile de transport de marfă să fie relativ ușoare, iar șoferul se poate simți întotdeauna încrezător că transmisia poate gestiona mase mari în condiții dificile. Acest plus de putere este combinat cu experiența excelentă pentru șofer pe care Volvo a dezvoltat-o de-a lungul anilor. Șoferul simte o lipsă de efort liniștită atunci când urcă la mase mari, iar modul în care transmisia se descurcă fără probleme cu pantele variabile este impresionant.”
Această transmisie include cea mai recentă versiune a I-shift, care prevede și mai multă integrare, din punct de vedere electronic, între motor și transmisie. Schimbările sunt imperceptibile și foarte rapide. Timpul necesar pentru a trece de la o treaptă de viteză la alta era destul de rapid atunci când aceste transmisii au apărut pentru prima dată, dar Volvo încă pare să fie capabil să le facă ușor, dar perceptibil, mai rapide cu fiecare nouă iterație.