
Ponderea vehiculelor după capacitatea lor, în funcție de numărul de curse (în %)
Polonia se caracterizează în general prin orientarea către utilitarele cu sarcină utilă mare, de peste 20,5 t, pe când în UE distribuția este mai uniformă, vehiculele de 9,5-20,5 t fiind ceva mai importante, așa cum reiese din raportul pe 2024-2025 al asociației poloneze de transport și logistică TLP. Deosebirea vine mai ales din faptul că firmele poloneze își generează cea mai mare parte din venituri pe distanțe lungi, în relație cu țări din Europa de Vest.
În 2022, comparativ cu 2019 (înainte de pandemie), cea mai rapidă creștere, de 6%, a fost în transportul pe rute de 150-499 km, și cea mai mică, de -0,5%, pe rutele sub 50 km, în timp ce transportul pe distanțe de peste 500 km a crescut cu 3%, el fiind nu numai pe relația cu Germania și țările vecine, ci și cu cele din sud.
Ponderea curselor mai mici de 50 km este de 37%, față de o medie de 49% în UE, cele de 50-500 km reprezintă 49%, față de 44%, iar cele de peste 500 km, 15%, respectiv 7%. Cursele de până la 50 km sunt mai ales cu materiale de construcții (peste 40% din greutatea totală a mărfurilor din cursele scurte), dar distanța medie de transport pentru toate materialele de construcții crește continuu, mai ales pe distanțe de 1.000-1.999 km. În timp ce pe distanțe medii, de 150-500 km, cresc produsele agricole și alimentare. Materialele de construcții se deplasează de la distanțe scurte la medii, iar produsele agroalimentare de la distanțe medii la lungi, având cea mai mare creștere pe distanțe de 500-1.000 km. Pe rutele cele mai lungi se mai transportă produse industriale și semifabricate ca metal, plastic, lemn sau hârtie, și resurse energetice, inclusiv cărbune, petrol și gaze, a căror creștere depășește media pieței și se observă mai ales în cursele de 500-1.000 km.
Distanțe pe care sunt transportate bunurile – ponderea claselor după greutatea încărcăturii transportate
