
Dimensiunea pieței britanice o face o atractivă, chiar dacă ultimii doi ani au fost dificili, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Upply (The UK remains an attractive market for road transport). În 2019, ultimul an complet înainte de Brexit, industria de transport rutier din această țară s-a situat pe locul al cincilea în Europa, după Germania, Franța, Spania și Polonia, cu un total de 1.471 de milioane de tone și 160,8 miliarde de tone-kilometri, conform datelor Eurostat. De atunci probabil că și-a păstrat poziția, deși diferențele din metodele statistice fac compararea exactă dificilă.
Totuși, transportatorii rutieri britanici trec de doi ani printr-o perioadă dificilă, deoarece, ca și cei din UE, se confruntă cu o scădere a volumelor, după puternica recuperare post-Covid din 2021-2022.
În 2023, vehiculele de peste 3,5 t pentru transport de marfă înmatriculate în Marea Britanie au parcurs 16,9 miliarde de mile vehicul, în scădere cu 2,5% față de 2022 și cu 1,6% față de 2019. Traficul de camioane pe autostrăzi a ajuns la 8,1 miliarde de mile vehicul (48% din total), față de 7,6 pe drumurile principale A (45%) și 1,3 pe alte drumuri.
Activitatea internă reprezintă cea mai mare parte a activității transportatorilor rutieri britanici, cu 96,5% din total, iar potrivit Oficiului pentru Statistici Naționale din Regatul Unit (ONS) flota înmatriculată acolo a înregistrat un volum de activitate de 167 de miliarde de tone-kilometri în 2023 la intern, în scădere cu 5% față de anul anterior. Transportul rutier a avut o cotă de 81% din transportul de mărfuri de pe piața internă britanică, față de 12% transportul pe apă și 8% cel pe calea ferată.
Datele disponibile până în prezent pentru 2024 arată că scăderea începută în 2023 a continuat, iar la finalul celui de-al treilea trimestru a fost de 3% față de 2023, până la 165 de miliarde de tone-kilometri, în timp ce ca tonaj scăderea a fost de 5%, până la 1.552 de milioane de tone în 2023, și de 4%, până la 1.538 de milioane de tone, la sfârșitul lui septembrie 2024. Vehiculele grele pentru transport de marfă înmatriculate în Marea Britanie au acoperit 19 miliarde de tone-kilometri, cu 3% mai puțin decât în 2022.
Scăderea a fost și mai mare la transport internațional: cu 12,4% în 2023 față de 2022, până la 5,7 milioane de tone, și cu 30% față de media dintre 2015 și 2019. Fenomenul este evident pentru exporturile din Regatul Unit către Europa, dar și cealaltă direcție a fost afectată. În ultimii 20 de ani, cantitatea de bunuri transportate de camioanele grele înregistrate în Regatul Unit a fost în general în scădere atât pentru importuri, cât și pentru exporturi. Utilitarele grele înmatriculate în Regatul Unit importă de obicei mai multe bunuri decât exportă, iar în 2023 prăpastia dintre cele două a crescut de la 0,4 milioane de tone în 2022 la 0,7, conform institutului național de statistică. Iar față de media din 2015-2019 declinul tonajului transportat de vehiculele grele britanice este de 35% pentru exporturi și de 24% pentru importuri.
Cele mai importante cinci țări din/în care vehiculele înmatriculate în Regatul Unit au importat/exportat bunuri au rămas cam aceleași în timp, urmând în mare parte o logică geografică: Franța și Belgia conduc atât la importuri, cât și la exporturi, dar flota britanică a pierdut teren după Brexit, astfel că în 2023 Italia a luat locul al cincilea de la Irlanda în ceea ce privește importurile. Celelalte două țări cu care schimburile comerciale sunt puternice sunt Germania și Olanda.