
Președintele Autorității Vamale Române, Marcel Mutescu, a declarat cu ocazia conferinței ARILOG de pe 15-16 mai că, în afară de investiția în automatizarea sistemelor vamale de export, tranzit și import, instituția caută finanțare pentru a investi în achiziția și adaptarea la cerințele sale a unei aplicații pentru analiză de risc, cu acces la baza de date a altor instituții și a operatorilor economici, și continuă proiectul de achiziție de scanere început în 2023 și derulat în mare parte cu fonduri europene. Deocamdată există deja opt scanere și la final de an ar urma să se ajungă la 30, dintre care, în premieră, unul va fi pentru transport feroviar, la Dornești. Cele mai multe vor fi amplasate la frontierele externe ale UE, dar vor fi și câteva scanere mobile, cel mai probabil aproape de Calafat, Giurgiu, Borș 2, Nădlac și Petea. Asta nu însemnă că se reintroduc controalele la frontierele cu state Schengen, ci se va face selecția vehiculelor și interceptarea lor în trafic – Autoritatea Vamală poate face asta pe întregul teritoriu al României – și în funcție de analiza de risc vor fi controlate unele dintre ele. Deoarece există multe fraude pe relația Turcia-UE. Iar Vama, în colaborare cu DIICOT și Poliția, a depistat organizații criminale care desfășoară operațiuni de tranzit din Turcia spre vestul Europei, în cazul cărora autoritățile din diverse state confirmă că mărfurile au ajuns acolo, când de fapt ele au rămas în România.



În plus, există multe intrări de droguri dinspre state UE – deci trafic intracomunitar, pentru care nu se fac controale, dar se va interveni prin aceste scanere mobile ce fac selecția vehiculelor și analiza de risc – mai ales Italia și Spania, care au liberalizat consumul de stupefiante ușoare. Ele vin în colete, deci riscul este mare, iar poliția spune că este vorba de cantități importante.
Scanerele ajută România și Comunitatea prin faptul că nu permit intrarea unor mărfuri interzise sau nedeclarate, dar și fluidizează traficul în frontieră, deoarece în absența lor vehiculele ar trebui duse la control în hale separate, pe când cu scaner, în cinci minute poate fi eliminată orice suspiciune. Doar că, din cauza pericolului reprezentat de radiații, șoferul trebuie să recunoască dinainte dacă există persoane clandestine sau animale vii în mașină.

