
Nouă asociații ale transportatorilor din Polonia (Asociația Angajatorilor din Transportul Rutier OZPTD, Asociația de Transport și Logistică TLP, Asociația Transportatorilor Internaționali Rutieri ZMPD și Uniunea Transporturilor PUT), Ungaria (Asociația Națională a Transportatorilor Rutieri NiT), Croația (Asociația Transportatorilor Rutieri UHCP), Slovenia (Secția de Transport din cadrul Camerei de Comerț și Uniunea Transportului din Camera de Comerț) și Cehia (Confederația Industriei) le solicită autorităților Uniunii Europene să oprească imediat lucrările pentru aprobarea reformei reglementărilor de coordonare a securității sociale, pe care o consideră dăunătoare pentru firmele din domeniu. Amendamentul propus la Regulamentele 883/2004 și 987/2009 ar putea provoca haos în transportul rutier, amenință milioane de locuri de muncă și subminează competitivitatea economiei UE, susțin cele nouă organizații.
Acestea critică prevederile referitoare la așa-numita pluriactivitate, adică noile criterii pentru determinarea locului de desfășurare a activității economice și obligația de a notifica în avans intenția de a detașa un angajat. În opinia lor, asta duce la o situație în care un șofer poate fi supus simultan la trei regimuri legale diferite – muncă, fiscalitate și securitate socială – în funcție de țara în care este înregistrată compania, țara unde prestează serviciul și țara unde locuiește el.
Regulamentele impun, în opinia celor nouă asociații, obligații administrative inutile care vor diviza piața comună a UE în multe sisteme diferite, deci în loc să sprijine mobilitatea și flexibilitatea în transport vor îngreuna mult activitatea.
Modificările aflate acum în discuție la instituțiile UE ar putea duce la o creștere a costurilor de transport, la dificultăți în gestionarea comerțului internațional și la o reducere semnificativă a volumelor transportatorilor din Europa Centrală și de Est, regiune care joacă un rol cheie în logistica din Comunitate. O problemă suplimentară este obligația de a notifica în avans fiecare plecare a șoferului, ceea ce în practică va face imposibilă gestionarea comenzilor spot, tipice acestei industrii, și va crește emisiile de CO2 prin limitarea posibilității de a elimina cursele fără încărcătură.
Și angajații vor avea de suferit, pentru că cei obligați să schimbe frecvent sistemul de securitate socială ar putea pierde dreptul la beneficii, iar pensiile lor vor depinde de proceduri laborioase și costisitoare în mai multe țări.
Cei nouă semnatari ai scrisorii comune fac apel la Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene să respingă dispozițiile controversate sau cel puțin să le elimine pe cele referitoare la pluriactivitate și la obligația de a notifica în avans detașarea unui lucrător.
Sursă foto: TLP