
Companiile franceze de transport pe distanțe lungi nu au avut un an bun nici în 2024. Dimpotrivă, indicatorul de producție al unui vehicul a scăzut cu 0,4% față de 2023, iar deficitul de activitate față de 2019, ultimul an complet de dinainte de pandemia de Covid-19, a ajuns la -8,6%. Acestea sunt concluziile de bază ale tradiționalei analize realizate de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR), de data aceasta pentru 2024, despre care vă vom prezenta detalii și în zilele următoare.
Ceea ce a caracterizat 2024 și în cazul transportatorilor francezi a fost creșterea în foarte mare măsură a costurilor, atât a celor sociale, cât și a celor pe kilometru și a celor fixe. Cele mai mari creșteri față de 2023 au fost cu remunerația șoferilor (+3,6%), întreținerea (+2,7%), asigurările (+7,1%) sau cele fixe legate de sediu (+8,7%).
Pe termen lung, rezultatele sondajului arată câteva schimbări profunde în termeni de productivitate și costuri: indicatorul de producție al unui vehicul a scăzut cu 14,1% din 2007 încoace (ultimul an complet de dinainte de criza din 2008/2009), consumul de motorină al vehiculelor a scăzut constant, cu 8,6% între 2014 și 2024, iar remunerația unui șofer a crescut cu 30,7% în ultimii 10 ani, într-o măsură mult mai mare decât cea în care a crescut salariul minim din Franța în aceeași perioadă (+24,7%).