Ad
Ad
Ad
Ad

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 50% în iunie 2025

Potrivit datelor publicate de Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPC) şi analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în iunie 2025 înmatriculările de autoturisme noi au generat o scădere cu 50%, comparativ cu aceeași lună din 2024.

Scăderi au avut și autoturismele „electrificate” cu 30% și o cotă de piață de 56,7%, autoturismele mild-hibrid (MHEV) cu 29,3% și o cotă de 28,5%, cele full-hibrid (FHEV) cu 34,5% și o cotă de 17,8%, iar autoturismele pur electrice (BEV) cu 54,3% și o cotă de 3,7%. Pe de altă parte, autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au generat o creștere de +20,6%, cu o cotă de piață de 6,7%. De asemenea, vehiculele comerciale ușoare plus minibus au scăzut cu 45,5%, în timp ce vehiculele grele plus bus au urcat cu 32,5%, față de iunie 2024.

APIA reamintește de decizia asociației de a calcula separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Noua inițiativă poziționează Asociația APIA drept pionier în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale din țară.

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă.

În timp ce Uniunea Europeană își intensifică eforturile pentru accelerarea tranziției către mobilitate electrică – cu obiectivul ferm de eliminare a motoarelor termice până în 2035 – România riscă să se îndepărteze periculos de aceste ținte. Lipsa de coerență și predictibilitate în politicile naționale nu doar că frânează tranziția verde, ci pune în pericol întregul ecosistem industrial auto, care are nevoie de semnale clare și susținere constantă. Este esențial ca Programul Rabla să fie relansat de urgență, cu un nivel de sprijin adecvat, care să redea încrederea pieței și să reconecteze România la direcția strategică a Europei.”

Autoturismele (reprezentând aproximativ 80% din totalul pe piață) au generat în iunie 2025 un volum mai mic de 10.522 de unități, față de iunie 2024.

Privind segmentarea pe clase APIA observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele în iunie 2025 :

  • Clasa A: -78.2%
  • Clasa B: -58.1%
  • Clasa C: -58.2%
  • Clasa D: -37.8%
  • Clasa E: +42.3%
  • Clasa F: +2.9%
  • SUV: -43.5%    

În ceea ce privește cota de piață, SUV-urile s-au clasat pe primul loc, având 55,4%, în scădere cu 43,5% față de iunie 2024, urmate de autoturismele din Clasa C, cu o cotă de 25,5%, în scădere cu 58,2%, și de autoturismele din Clasa B, cu o cotă de 12,9%, în scădere cu 58,1%.

Ponderea vehiculelor înmatriculate în iunie 2025 în funcție de tipul de combustibil a fost de -64,4% față de anul precedent pentru motorizările pe benzină (33,4%) și de -61,2% față de anul precedent pentru cele pe motorină (9,9%).

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, în iunie 2025 s-a înregistrat o scădere de -29,3%, ceea ce a dus ponderea acestora pe piața auto totală la 28,5%. Important de știut, 90% dintre motorizărilor mild-hibrid sunt motorizări pe benzină, iar doar 10% sunt motorizări pe motorină. 

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate”, adică vehiculele electrice (BEV-uri și PHEV-uri care pot fi încărcate dintr-o sursă externă de electricitate) și mild-hibrid și full hibrid (propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate), dețin cel mai important segment de pe piața românească, atingând 56,7% în iunie 2025, ceea ce depășește cu mult cota deținută împreună a motorizările pe benzină și motorină.

Cota de piață a vehiculelor full electrice crește de la 4% în iunie 2024 la 3,7% în iunie 2025, în timp ce cota de piață a autoturismelor plug-in hibrid crește de la 2,8% în iunie 2024 la 6,7%.

În iunie 2025, numărul de vehicule comerciale ușoare și minibus-urile a înregistrat mai puțin cu -45,5% față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibusuri au scăzut cu -47,7%.

În același timp, vehiculele comerciale ușoare electrice a ajuns la 333 de unități în primele șase luni ale lui 2025, comparativ cu 318 de unități în aceeași perioadă a anului trecut.

Vehiculele comerciale grele și busurile au urcat de +32,5% în iunie 2025 față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele au marcat o creștere de +39,2%.

Articole similare

Ad