Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul a anunțat creșterea accizei la carburant. Transportatorii cer reluarea schemei de ajutor de stat privind restituirea accizei.

În contextul în care Guvernul a anunțat creșterea accizei la motorină de la 1 august 2025 cu 10%, ceea ce va duce la un nivel de aproximativ 500 euro/1.000 litri, UNTRR solicită Guvernului stabilirea urgentă a sumei ce urmează a fi returnată transportatorilor, astfel încât această măsură să nu conducă la pierderea competitivității față de operatorii din alte state UE. 

Schema de ajutor de stat privind rambursarea accizei a funcționat până la 31 martie 2025, în baza HG nr. 153/2004 (modificată prin HG nr. 1673/2024), într-un format extins și predictibil. UNTRR propune rambursarea unei sume de cel puțin 150 euro/1.000 litri, echivalentul a 0,75 lei/litru, cu scopul de a reduce acciza efectiv plătită până în apropierea pragului minim permis de legislația europeană (330 euro/1.000 litri), se arată într-un comunicat UNTRR. Propunerea are la bază Directiva 2003/96/CE, care permite statelor membre să aplice un regim fiscal diferențiat pentru utilizarea comercială a motorinei. “Fără o schemă de rambursare, costurile pentru transportatori vor crește semnificativ. De exemplu, un camion care parcurge 10.000 km lunar în România și 12.000-14.000 km RO-UE va suporta un cost suplimentar de aproximativ 2.685 lei doar din diferența de acciză, ceea ce va stimula alimentarea în alte state, precum Ungaria, Slovenia sau Croația, unde, după rambursare, acciza netă scade la pragul minim UE – 330 euro/1.000 litri. Fără o măsură compensatorie clară, România riscă să devină neatractivă pentru alimentarea cu motorină, iar operatorii români vor fi puternic dezavantajați în fața concurenței europene. Solicităm Guvernului și Ministerului Finanțelor să decidă urgent reluarea și permanentizarea schemei de rambursare, prin adoptarea unui mecanism automat, simplificat și eficient care să permită rambursarea între 75-100% din acciza suplimentară peste pragul minim din UE în funcție de prețul petrolului. Astfel când prețul petrolului crește, rambursarea să fie maximă”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.

Impactul economic pozitiv estimat de adoptarea noii scheme de ajutor de stat vizează atragerea unui volum suplimentar de 0,5 miliarde litri alimentări pe an în România, venituri suplimentare din TVA de circa 400 de milioane de lei/an și restabilirea competitivității internaționale a transportatorilor români.

Articole similare

Ad