Pe măsură ce comerțul global și lanțurile de aprovizionare se confruntă cu perturbări tot mai mari cauzate de tensiunile geopolitice, infrastructura logistică fiabilă devine un factor-cheie al rezilienței economice și al autonomiei strategice, relatează Miša Rizmanovski, directorul general Rohlig SUUS Logistics (Slovenia). Războiul din Ucraina, atacurile asupra navelor de marfă din Marea Roșie și politica comercială din ce în ce mai protecționistă a SUA remodelează rutele comerciale tradiționale. Din ce în ce mai mult, companiile caută alternative mai apropiate, mai stabile și mai fiabile.
Slovenia nu este deloc un observator pasiv în acest mediu în schimbare – poziția sa geografică între Marea Mediterană și Europa Centrală devine un avantaj real. Transportul de containere în portul Koper a crescut cu 12% în primele cinci luni ale acestui an, cu o creștere semnificativă de 30% numai în mai. Această creștere a fost realizată fără subvenții guvernamentale directe, subliniind competitivitatea industriei logistice din Slovenia în ceea ce privește localizarea, calitatea serviciilor și eficiența.
Un punct de cotitură pe harta logistică a Europei
Slovenia rămâne una dintre cele mai orientate economii din Europa orientate spre export. Având în vedere că exporturile de bunuri și servicii reprezintă aproape 90% din PIB-ul său, conectivitatea și infrastructura internațională sunt esențiale pentru creșterea pe termen lung. Odată cu deschiderea de noi fabrici în Ungaria, țara vecină, și cu creșterea cererii de transport regional, Slovenia are potențialul de a se poziționa, nu numai, ca un coridor de tranzit, ci și ca un centru regional de logistică și industrial.
Oportunitățile sunt reale, dar nu lipsită de provocări. Infrastructura feroviară nu este încă complet adaptată la trenul de marfă standard european de 740 de metri. În timp ce portul Koper oferă o capacitate de procesare adecvată, infrastructura interioară rămâne uneori în urmă. Modernizarea infrastructurii interioare este important pentru îmbunătățirea condițiilor de transport, pentru a permite dezvoltarea economică mai amplă în atragerea investițiilor, a spijini tranziția ecologică și a crește productivitatea.
În același timp, concurența în regiune se intensifică. Croația extinde portul Rijeka, Serbia investește în noi conexiuni feroviare, iar alte porturi din Marea Adriatică se dezvoltă rapid. Dacă Slovenia dorește să își mențină și să își consolideze poziția în acest domeniu, trebuie să privească logistica ca pe o prioritate strategică națională – care să facă legătura între comerț, industrie, energie și inovație.
Comerțul global intră într-o nouă fază, iar Slovenia are potențialul de a fi un actor-cheie în această realiniere. Cu investițiile și coordonarea adecvată, acesta ar putea fi un punct de cotitură în ceea ce privește puterea și reziliența economică pe termen lung a țării.
Slovenia devine un hub-cheie pentru investițiile în logistică
De mai mulți ani, Rohlig SUUS Logistics a recunoscut potențialul logistic enorm al Sloveniei. Activează pe această piață din 2019, având sucursale locale, situate în Koper și Brnik, lângă Ljubljana. De asemenea, spijină clienții cu o gamă largă de servicii logistice, inclusiv transport maritim, feroviar și aerian, soluții multimodale, transport rutier FTL și LTL, precum și servicii vamale.
Prezența companiei în Koper este concepută pentru a răspunde cererii tot mai mari de lanțuri de aprovizionare flexibile și rezistente, care permit companiilor să se adapteze rapid la dinamica în transformare a comerțului global.
„Pentru noi, portul Koper nu este doar o poartă importantă de legătură între Europa Centrală și Marea Mediterană, ci și un nod strategic pentru cele două coridoare de transport paneuropene – Marea Mediterană și Marea Baltică-Adriatică. Importanța coridorului de transport Baltic-Adriatic crește odată cu extinderea infrastructurii feroviare care duce la port, care face parte dintr-o inițiativă internațională de sprijinire a transportului multimodal de-a lungul axei nord-sud. Din punctul nostru de vedere, Slovenia nu este doar o țară de tranzit, ci și un spațiu cu potențial în creștere pentru crearea de centre logistice regionale în conformitate cu nevoile companiilor care își desfășoară activitatea în Europa Centrală și de Est. Acesta este motivul pentru care ne consolidăm prezența și investim în soluții care îi vor ajuta pe clienții noștri să construiască modele logistice stabile, durabile și pregătite pentru viitor. Potențialul logistic și economic în creștere al Sloveniei dovedește că suntem cu adevărat «cu un pas înainte» prin investițiile noastre în această țară.”










