Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul internațional în regres continuu

Transportul internațional de containere a fost, în mod constant, forma dominantă pe căile navigabile interioare din Uniunea Europeană. Între 2013 și 2017, acesta a reprezentat mai mult de jumătate din volumul total de transport (măsurat în TEU/km), cu o pondere maximă în 2013, de 51,4%. Singura excepție din această perioadă a fost anul 2016, când a înregistrat o scădere sub pragul de 50%, până la 49,4%. Începând cu 2013, evoluția transportului internațional a fost una oscilantă, cu mai multe scăderi succesive. Cea mai semnificativă reducere a volumului a avut loc în 2018, când s-a înregistrat o scădere de 10,5% față de anul anterior. Tendința descendentă s-a menținut și în următorii ani, cu scăderi de 2,8% în 2019 și 4,2% în 2020. Anul 2021 a adus o ușoară revenire, cu o creștere modestă de 1,4%, dar aceasta a fost urmată de două scăderi puternice: 9,3% în 2022 și 15,1% în 2023. Astfel, anul 2023 consemnează cel mai scăzut nivel al transportului internațional de containere înregistrat din 2007 până în prezent.

Transportul național în creștere până în 2021, apoi în declin

Transportul național de containere a fost a doua formă ca volum, după cel internațional. Acesta a cunoscut o evoluție general ascendentă între 2013 și 2021, cu excepția anilor 2016 și 2020, când s-au înregistrat ușoare scăderi. Cea mai semnificativă creștere a fost înregistrată în 2021, cu o majorare de 10,8% față de anul precedent. Totuși, în 2022 și 2023, transportul național a început să scadă, cu 5,8% și 8,3% respectiv.

Transportul de tranzit, cu variații puternice

Transportul de tranzit a avut o evoluție instabilă. După o creștere în 2014, a urmat o scădere abruptă în 2015, de 6,4%. A urmat o revenire temporară, însă între 2018 și 2020 s-au înregistrat noi scăderi semnificative, de 15,3%, 10,8% și 6,4%. În 2021, volumul transportului de tranzit a crescut ușor cu 0,9%, dar a scăzut din nou cu 9,7% în 2022. În 2023, acest segment a înregistrat o redresare notabilă, cu o creștere de 18,7%.

Performanța totală a containerelor încărcate a scăzut în 2023

La nivelul întregii Uniuni Europene, performanța transportului de containere încărcate, măsurată în TEU/km, a înregistrat o scădere de 8,1% în 2023. Dacă analizăm numărul de TEU, scăderea a fost și mai mare, de 15%. Scăderile au fost cauzate, în principal, de reducerea transporturilor naționale și internaționale. Transportul internațional a înregistrat cele mai mari pierderi: -17,4% în TEU/km și -17,7% în TEU. Transportul național a urmat același trend, cu o scădere de 7,8% în TEU/km și 12,9% în TEU. Singura excepție pozitivă a fost transportul de tranzit, care a crescut cu 13,2% în TEU/km.

Țările de Jos și Germania domină transportul pe căile navigabile

În 2023, patru țări – Țările de Jos, Germania, Franța și Belgia – au concentrat peste 99% din volumul total de containere încărcate transportate pe căile navigabile interioare din UE, atât în TEU/km, cât și în TEU. În Franța și Belgia, transportul național a fost predominant, reprezentând 93,4%, respectiv 58,3% din transportul total. În Țările de Jos, transportul național și cel internațional au fost aproape egale, cu 38,1% și 33,0%, în timp ce în Germania, transportul internațional a fost dominant, cu 63,7% din total. Transportul de tranzit a avut cote importante în Germania (30,6%) și în Țările de Jos (28,9%), dar a fost marginal în Belgia și Franța (sub 1%).

În ceea ce privește TEU, distribuția a fost similară. Țările de Jos și Franța au avut cele mai mari ponderi de transport național, 43,6% și 70,6%, în timp ce Germania și Belgia s-au remarcat printr-o predominanță a transportului internațional, cu 75% și, respectiv, 68,4%. Transportul de tranzit a fost relevant doar în Germania (14%) și Țările de Jos (21,8%), ceea ce reflectă importanța acestor țări ca noduri logistice majore, având porturi precum Rotterdam, Anvers și Hamburg.

România, Ungaria și Suedia, creșteri vizibile dar cu impact scăzut

România, Ungaria și Suedia au înregistrat creșteri semnificative ale transportului de containere în 2023, însă contribuția lor la volumul total rămâne redusă. Împreună, cele trei țări au reprezentat doar 0,8% din volumul total (TEU/km) și 0,6% din totalul TEU înregistrate în UE. În schimb, Bulgaria și Croația nu au raportat deloc transporturi de containere în 2023, după ce în 2022 au înregistrat volume foarte mici.

Transportul de tranzit în creștere în Germania, Franța și Luxemburg

În 2023, transportul de tranzit de containere a crescut semnificativ în Germania, Franța și Luxemburg. Cu toate acestea, în cazul Franței și Luxemburgului, nivelul absolut al transportului de tranzit rămâne modest. De exemplu, în Franța, acesta a ajuns la doar 15.000 TEU/km în 2023, în creștere față de doar 112 TEU/km în 2022.

Această dinamică reflectă reconfigurările lanțurilor logistice și poziționarea strategică a unor state membre în rețelele de transport fluvial de marfă, într-un context general de stagnare sau scădere a performanței în transportul internațional de containere pe căile navigabile interioare ale UE.

Articole similare

Ad