În 2023, transportul de containere pe căile navigabile interioare din Uniunea Europeană a continuat trendul descendent început în anii anteriori, înregistrând o scădere generală de 6,6% față de 2022. Volumul total al containerelor transportate – încărcate și goale – a ajuns la 1,3 miliarde TEU/km, cel mai mic nivel din 2009.
Evoluția ponderii containerelor în transportul fluvial total
Ponderea transportului de containere în volumul total al transportului fluvial, exprimat în tone-kilometru, a crescut între 2013 și 2017, atingând un vârf de 11,0% în 2017. Ulterior, această cotă a intrat pe un trend descendent ușor, cu o revenire temporară în 2020. În 2023, cota a scăzut la 9,5%, al treilea an consecutiv de scăderi.
Containerelor goale: scădere accelerată spre un minim istoric
Transportul containerelor goale a avut o evoluție oscilantă, dar clar negativă în ultimii ani. După un vârf de 611 milioane TEU/km în 2015, au urmat scăderi abrupte în anii 2018, 2019 și 2020. În 2023, volumul a scăzut cu încă 2,9%, atingând 393 milioane TEU/km – cel mai scăzut nivel din 2009, când se înregistrau 348 milioane TEU/km.
Containerelor încărcate: pierderi importante după un vârf în 2017
Pentru containerele încărcate, vârful de performanță a fost atins în 2017, cu 1,1 miliarde TEU/km. După o perioadă de fluctuații moderate, scăderile din 2022 (-8,9%) și 2023 (-8,1%) au redus volumul până la 886 milioane TEU/km – un minim care nu mai fusese atins din 2009.
Tendință generală negativă și semnale de alarmă pentru sector
Datele din 2023 confirmă o deteriorare accentuată a performanței transportului de containere pe căile navigabile interioare. Scăderea constantă atât a containerelor goale, cât și a celor încărcate, indică o presiune în creștere asupra acestui segment logistic, care cândva era promovat drept o alternativă sustenabilă la transportul rutier.
Scăderile consecutive din ultimii ani semnalează dificultăți structurale în adaptarea transportului fluvial la cerințele actuale ale lanțurilor de aprovizionare europene și ridică semne de întrebare privind viabilitatea acestui mod de transport fără intervenții strategice.












