De la zona euro la conexiuni transfrontaliere
Începând cu 1 ianuarie 2026, Bulgaria va adopta moneda euro, marcând o etapă importantă în drumul său spre integrarea deplină în Uniunea Europeană. Această schimbare nu este doar un gest simbolic, ci reflectă eforturile Bulgariei de a se alinia la standardele economice și de infrastructură ale UE. În acest context, proiectele feroviare ambițioase joacă un rol-cheie.
Una dintre cele mai importante inițiative este parteneriatul dintre Bulgaria și Macedonia de Nord pentru construirea primului punct feroviar de trecere a frontierei dintre cele două țări. Noua legătură va conecta Sofia de Kumanovo, al doilea oraș ca mărime din Macedonia de Nord. Elementul central al acestei rute este un tunel de 2,4 km care va lega localitatea bulgară Gyueshevo de zona Deve Bair din Macedonia. Acesta urmează să fie finalizat până în 2028.
Parte din Coridorul VIII – o legătură strategică pan-europeană
Proiectul face parte din inițiativa europeană Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021-2027, care asigură o finanțare de 69 de milioane de euro. La rândul ei, Bulgaria estimează că va investi peste 1,5 miliarde de euro pentru modernizarea întregii linii feroviare de la Sofia până la granița cu Macedonia de Nord. De cealaltă parte a frontierei, Macedonia de Nord a modernizat deja linia Kumanovo–Beljakovce și construiește noi tronsoane până la granița cu Bulgaria.
Această legătură va deveni un segment esențial al Coridorului VIII, o rută multimodală care ar urma să unească porturile albaneze Durrës și Vlora de cele bulgărești Varna și Burgas, conectând Marea Adriatică de Marea Neagră. Multe secțiuni ale acestei axe de peste 600 km sunt încă în dezvoltare.
Tuneluri feroviare pentru depășirea barierelor montane
În paralel, Bulgaria investește în reorganizarea rețelei sale feroviare interne. Lanțul muntos Stara Planina (Munții Balcani), care împarte țara în nord și sud, creează dificultăți logistice majore. Pentru a facilita transportul, autoritățile bulgare au în plan construcția a trei tuneluri feroviare strategice:
- Tunelul Stolnik–Mezdra, în vestul țării, va completa un traseu alternativ pe axa Grecia–România;
- Tunelul Hristo Danovo–Trojan va deschide o nouă rută nord–sud, în prezent inexistentă;
- Tunelul care va traversa Pasul Hainboaz (numit și Pasul Republicii) va oferi o soluție viabilă pentru transportul în centrul țării.
Toate cele trei tuneluri sunt concepute pentru trenuri de marfă grele, cu pante care nu depășesc 2‰, astfel încât să nu fie nevoie de tracțiune dublă, conform standardelor europene. Astfel, costurile de operare vor fi reduse, sporind competitivitatea transportului feroviar.
Pe lângă aceste proiecte montane, Bulgaria lucrează la o nouă trecere feroviară de frontieră cu Turcia și investește masiv în terminale intermodale, precum și în dezvoltarea portului Burgas.










