Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul de marfă din Italia: un sector strategic, dar subestimat

Transportul rutier, mult mai intens decât arată statisticile europene

Potrivit primului buletin al Observatorului Freight Insights, realizat de Centrul Național pentru Mobilitate Durabilă (Most) și Fundația pentru Studiul Economiei Logistice, transportul rutier de marfă din Italia este subestimat în statisticile oficiale ale Uniunii Europene. Datele colectate direct de la operatorii și dealerii italieni indică un volum de trafic de până la 37,4 miliarde de vehicule-kilometri, aproape dublu față de cifrele raportate de autoritățile europene.

Autostrăzile sunt coloana vertebrală a acestui trafic, asigurând o conexiune rapidă între centrele logistice, porturi și terminale feroviare. Cu toate acestea, disparitățile regionale rămân evidente: nordul Italiei beneficiază de o infrastructură multimodală bine pusă la punct, în timp ce sudul, în special Sicilia și Calabria, este dezavantajat de timpi mari de acces la terminalele feroviare – peste două ore în medie.

Companiile de transport rutier, în special cele medii și mari, și-au crescut cifra de afaceri, dar mai există un mare potențial de eficientizare. Rata medie de umplere a camioanelor este de 80% la dus și coboară la 60% la întoarcere. Acest dezechilibru sugerează că sustenabilitatea în transport nu se rezumă doar la adoptarea vehiculelor electrice, ci și la optimizarea capacităților de transport și reducerea curselor goale.

Porturile italiene: o poziție strategică în Europa

Italia rămâne unul dintre principalii actori în transportul maritim european, cu 12,9% din totalul tonelor de mărfuri care trec prin porturile sale. Se observă o creștere a transportului intermodal: containerele și transportul ro-ro au crescut în 2024 cu 9,7%, respectiv 7,8%, față de 2019. În schimb, transportul de mărfuri în vrac uscat a scăzut cu peste 25% față de 2018, reflectând o transformare structurală a economiei, dinspre materii prime către produse finite.

Aerianul – o oportunitate logistică nevalorificată complet

În transportul aerian, s-a atins un record de 1,25 milioane de tone transportate în 2024, cu aproape 15% mai mult față de anul precedent. Totuși, între 600.000 și 1 milion de tone de marfă sunt transportate anual rutier spre aeroporturi din afara Italiei, ceea ce înseamnă pierderi logistice și economice pentru sistemul național. Studiul atrage atenția asupra necesității unor politici care să păstreze aceste fluxuri în interiorul țării.

Feroviarul: lipsa datelor clare împiedică dezvoltarea

Transportul feroviar este cel mai afectat de lipsa unor date fiabile. Deși statisticile arată o creștere în tone-kilometru, acest lucru este influențat de prelungirea distanței medii parcurse din cauza lucrărilor la infrastructură. Specialiștii subliniază că această distorsiune statistică impune regândirea modului în care sunt măsurate performanțele în transportul feroviar.

Inteligența artificială: cheia eficientizării viitoare

Inteligența artificială este considerată o soluție crucială pentru optimizarea logisticii. 76% dintre companii intenționează să o implementeze în sistemele lor de gestionare a transportului, semn că digitalizarea este văzută ca o investiție strategică în competitivitate și eficiență.

Un sistem puternic, dar cu potențial neexploatat

Transportul de marfă italian este mai dinamic și mai complex decât indică datele oficiale. Sectorul beneficiază de infrastructuri importante și de companii performante, însă are nevoie de politici publice dedicate care să reducă ineficiențele, să corecteze dezechilibrele regionale și să stimuleze inovația.

Articole similare

Ad