În 2023, volumul transporturilor de containere goale pe căile navigabile interioare din Uniunea Europeană a continuat să scadă, înregistrând un declin de 2,9% în termeni de TEU/km și o scădere și mai accentuată, de 8,5%, în termeni de unități TEU transportate. Această diminuare generală a fost determinată în principal de reculul transportului național și internațional, în timp ce transportul de tranzit a fost singura categorie care a înregistrat o creștere semnificativă.
Evoluția pe tipuri de transport: scăderi naționale și internaționale, dar avans al tranzitului
Transportul național de containere goale a înregistrat o scădere de 9,2% în TEU/km și de 9,6% în TEU, în timp ce transportul internațional a scăzut cu 9,1% în TEU/km și cu 6,3% în TEU. În contrast, transportul în tranzit a cunoscut o creștere considerabilă, de 40,7% în TEU/km, susținută în special de Germania, unde această activitate a urcat cu nu mai puțin de 138,8%.
Țările de Jos și Germania, piloni principali ai transportului de containere goale
Piața europeană a transportului fluvial de containere goale este dominată de patru state: Țările de Jos, Germania, Franța și Belgia. Acestea au reprezentat împreună 99% din totalul activității exprimate în TEU/km. Franța s-a evidențiat printr-o pondere de peste 93% a transportului național, în timp ce Germania a avut o proporție majoritară a transportului internațional, de aproape 64%. În Belgia și Țările de Jos, transportul național a fost dominant, dar transportul de tranzit a avut o prezență semnificativă doar în aceste două țări.
Distribuția transportului în TEU: Țările de Jos conduc detașat
Raportat la unități TEU, Țările de Jos au generat 54,2% din totalul UE, urmate de Germania cu 21,2% și Belgia cu 17,4%. Franța a completat topul cu 6,3%. Și la acest nivel, ponderea celor patru state rămâne covârșitoare. În ceea ce privește tipurile de transport, transportul național a fost predominant în Franța și Țările de Jos, în timp ce Germania a fost lider în transportul internațional. În Belgia, activitatea a fost împărțită aproape egal între transportul intern și cel internațional.
Creșteri punctuale în state mai mici
Deși contribuția lor la totalul UE este marginală, Luxemburg, Austria și Suedia au înregistrat creșteri semnificative în transportul de containere goale. Împreună, cele trei țări au reprezentat 0,4% din TEU/km la nivelul UE.
Containerele încărcate au dominat în continuare în 2023
Pe ansamblu, containerele încărcate au reprezentat 69,3% din transportul fluvial de containere din UE, măsurat în TEU/km. Suedia, Franța și Germania au depășit această medie europeană, în timp ce România, Belgia și Țările de Jos s-au situat foarte aproape de acest prag. În schimb, alte țări au raportat ponderi extrem de reduse ale containerelor încărcate, cum ar fi Luxemburg sau Ungaria, iar în Croația și Austria au fost raportate exclusiv transporturi cu containere goale.
Diferențele între țări reflectă și aspecte metodologice: în unele cazuri, containerele goale sunt transportate pe apă doar între porturi, pentru a fi apoi încărcate și mutate mai departe rutier sau feroviar. În Austria, de exemplu, containerele goale sunt tratate ca mărfuri propriu-zise. Aceste variații influențează distribuția statistică a transporturilor de containere în interiorul UE.
Sursa foto: portul Hamburg










