Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

STUDIU PITD – Transportatorii români s-au dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Va stopa criza politică din România dezvoltarea acestora?

Compania de consultanţă PITD a lansat o analiză a pieţei de transport din România – „vedeta economică a Europei din ultime perioadă, companiile sale de transport cucerind cu dinamism piețele din Occident.” ”Astăzi”, scrie PITD, „situația este mai complexă: transportatorii români joacă încă un rol-cheie în transportul rutier european, dar economia lor internă a încetinit.”

Potrivit raportului „Transport in Europe. Trends. Data. Analysis”, România nu a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de oferte de transport de marfă pe bursa Trans.eu în perioada februarie-aprilie 2025 – ci cererea de transport către și dinspre România a fost mai degrabă stabilă.

Datele Trans.eu arată un declin în comerţul bilateral româno-polonez

Ruta Polonia-România a înregistrat chiar o scădere a numărului de oferte de transport de marfă în toate cele trei luni analizate (februarie 2025: -6%, martie:-5%, aprilie: -10% m/m), ceea ce indică o activitate comercială mai slabă.

În direcția opusă (România → Polonia), situația a fost variabilă – o creștere mare a ofertelor în februarie (+21%)  şi martie (+8%) a fost urmată de o scădere în aprilie (-23%). În general, nu există o tendință clară; spre deosebire de statele din Europa de Vest, unde au dominat creșterile de oferte, în cazul Romaniei dinamica a fost mixtă.

Piaţa de camioane este corelată cu economia

Acest lucru reflectă situația economică a țării: economia românească a stagnat în T1 2025 (0% creștere trimestrială/trimestrială), iar anul 2024 s-a încheiat cu o creștere a PIB de doar aproximativ 1%. Noile previziuni sunt destul de pesimiste, economiștii reducând estimările de creștere pentru 2025 la aproximativ 1,2-1,4%. Doar 2026 se așteaptă să aducă o accelerare la puțin sub 2%. Aceasta este o schimbare semnificativă față de perioada 2016-2019, când România a înregistrat o creștere de 4-5% în fiecare an și a fost piața UE cu cea mai rapidă creștere.

„Viitorul transportului românesc depinde atât de deciziile de la Bruxelles și București, cât și de situația de pe piață – dar un lucru este sigur: experiența acumulată și poziția pe piața UE oferă companiilor românești o bază solidă pentru a supraviețui perioadelor mai sărace și pentru a accelera din nou atunci când vântul economic le va sufla din nou în spate”, spune Anna Majowicz, președintele PITD.

România concurează cu Polonia în UE

Paradoxal, însă, companiile românești de transport o duc relativ bine în comparație cu industria din Europa. Succesul lor din ultimii ani s-a bazat pe extinderea pe piețele externe – transportatorii români operează în masă rute internaționale, în special pe rutele europene bogate nord-sud. După cum se menționează în raport, costurile cu forța de muncă din România sunt printre cele mai scăzute din UE (aproximativ jumătate din nivelul polonez), ceea ce se traduce prin costuri globale cu aproximativ 20% mai mici pentru serviciile de transport de marfă. Acest lucru permite companiilor românești să ofere tarife de transport competitive.

Ca urmare, atunci când în ultimul an unii transportatori polonezi s-au retras de pe unele piețe occidentale (din cauza creșterii costurilor și a reglementărilor privind Pachetul Mobilitate), locul lor a fost luat de transportatori din România și din alte țări mai ieftine (mai ales Lituania).

Raportul PITD arată clar: „pe multe piețe asistăm la un exod al companiilor poloneze și nu există o lipsă de capacitate acolo – pur și simplu polonezii sunt înlocuiți de alții”. Acești „alții” sunt adesea tocmai companiile românești, care au flote mari și șoferi gata să călătorească în întreaga UE.

De exemplu, în transporturile dintre Franța și Spania sau Italia, semnele românești de pe camioane sunt o apariție zilnică – rezultatul strategiei companiilor românești care au deschis baze în Europa de Vest sau pur și simplu au operat un sistem de circulație internațională continuă (circuite care includ internaţional, cabotaj sau curse cross-trade).

Această expansiune poate fi observată în statistici: încă dinainte de pandemie, transportatorii români se numărau printre liderii UE în ceea ce privește activitatea de transport internațional desfășurată, iar procentul transporturilor lor efectuate în afara României era printre cele mai ridicate.

Urmează provocări serioase pentru români

2025 a adus o serie de promovări economice pentru piaţa românească. În primul rând, criza fiscală a statului – deficitul bugetar ridicat și necesitatea de a reduce cheltuielile publice. Guvernul a anunțat un pachet de măsuri de austeritate care include, printre altele, creșterea unor impozite și taxe indirecte. Acest lucru s-ar putea traduce, de exemplu, în prețuri mai mari la carburanți (dacă accizele cresc) sau în taxe de autostradă mai scumpe, reducând avantajul de cost pentru transportatori.

În al doilea rând, inflația – în timp ce inflația este în scădere în cea mai mare parte a UE, în România ar putea, în mod paradoxal, să se accelereze în 2025 (previziunile sugerează o inflație de 6-7%, cea mai ridicată din UE). Acest lucru înseamnă o creștere suplimentară a costului de a face afaceri (salarii, piese de schimb, servicii).

În al treilea rând, Pachetul Mobilitate – din februarie 2022, a intrat în vigoare legislația care impune, printre altele, întoarcerea şoferilor în țară la fiecare 4 săptămâni sau limitarea cabotajului. România, ca și Polonia, a fost împotriva acestor reglementări pentru că ele lovesc transportatorii de la periferia UE care operează departe de baza lor.

Conform analizelor, este posibil ca unele companii mai mici să fi fost forțate să iasă de pe piață sau să își fi limitat operațiunile doar la regiune. Pe de altă parte, cele mai mari companii românești (adesea cu capital occidental, de exemplu filiale ale marilor transportatori de mărfuri) se adaptează – înființând companii în țările în care efectuează transporturi pentru a eluda anumite restricții, investind în echipaje de șoferi pentru a face curse rapide etc.

Articole similare

Ad