În timpul sezonului cald, când temperaturile ating valori extreme, șoferii întâmpină dificultăți mai mari în privința defecțiunilor auto. Potrivit datelor AutoEco și estimărilor din piața auto, defecțiunile apar mai des vara, cu aproximativ 20% mai multe față de alte perioade ale anului. Acest fenomen este determinat de o serie de factori, a căror ignorare poate duce la reparații costisitoare și, mai mult de atât, poate pune în pericol siguranța șoferului.
Cele mai vulnerabile sisteme ale mașinii se regăsesc în cel de răcire al motorului, care reprezintă un punct critic cu cel mai mare potențial de cost. Combinații precum termostate blocate, pompe de apă uzată, radiator încărcat cu depuneri sau zone colmatate, furtunuri cu microfisuri/pierderi și niveluri scăzute sau neconforme de antigel pot crea dezechilibre termice.
Depășirea continuă a temperaturii normale de funcționare (≈90°C) duce la riscul de dilatare neuniformă, risc de deformare chiulasă, deteriorarea garniturilor și contaminarea lichidului de răcire a uleiului. De asemenea, acestea au ca și consecințe costuri de ordinul miilor de lei de reparații, imobilizarea prelungită a vehiculului și creșterea consumului de combustibil (amestec aer–combustibil reglat ineficient când temperatura nu se stabilizează optim). În cazuri ignorate, poate duce chiar la oprirea motorului în timpul deplasării.
Pe măsură ce temperaturile cresc, sistemul de climatizare devine un punct de risc. În timpul utilizării intense în lunile de vară, sistemul de aer condiționat poate fi deteriorat de cantitatea insuficientă de freon sau de filtrele înfundate, rezultând aer cald sau mirosuri neplăcute în mașină.
Sistemul de frânare (plăcuțe/discuri de frână) este mai des supus unor temperaturi ridicate în trafic aglomerat (stop & go) sau pe rampe lungi, ceea ce poate spori fading-ul și uzura. Plăcuțele de frână sub limita funcțională, discurile cu șanțuri adânci sau cu deformări termice măresc distanțele de oprire și pot induce vibrații.
Sistemul electric – degradarea accelerată a bateriilor – supus la temperaturi mai ridicate sporesc reacțiile chimice interne și pot evapora electroliții în unele construcții, crescând rezistența internă. Rezultatul acestuia duc la porniri mai lente sau nereușite atunci când încărcările auxiliare (climatizare, ventilatoare) sunt la maximum.
Anvelopele acumulează căldură structurală atunci când presiunea internă crește odată cu temperatura ambiantă și încălzirea asfaltului. Dacă presiunea la rece este eronată sau dacă profilul este uzat/inegal, riscul de supraîncălzire a carcasei și de explozii crește, în special atunci când se circulă la viteze mari susținute pe autostrăzi. Uzura neuniformă reduce, de asemenea, stabilitatea peliculei de apă în timpul ploilor scurte de vară.
Expunerea ștergătoarelor la radiații UV și la temperaturi extreme rigidizează marginea activă și apariția unor mici fisuri, ceea ce poate forma un film rezidual pe parbriz în timpul ploilor abundente, afectând vizibilitatea.
Suspensia și elementele de direcție (amortizoare, bucșe, bielete) sunt predispuse la uzare mai repede pe drumuri supraîncălzite și atunci când vehiculul este încărcat (bagaje, pasageri). Amortizoarele cu eficiență scăzută măresc distanța de frânare și amplifică uzura pneurilor.
Cum pot fi prevenite aceste defecțiuni?
Reprezentanții AutoEco recomandă câteva măsuri de precauție necesare pentru a reduce riscul apariției unor probleme tehnice.
– Verificarea sistemului de răcire a motorului este o prioritate. Nivelul lichidului de răcire trebuie să fie corect, iar componentele precum radiatorul motorului, pompa de apă și termostatul au nevoie de o verificare periodică pentru a preveni defecțiunile care ar putea duce la supraîncălzirea motorului.
– De asemenea, se recomandă întreținerea regulată a sistemului de climatizare. Înlocuirea filtrului de habitaclu și verificarea nivelului de freon vor asigura funcționarea optimă a sistemului de aer condiționat pentru a evita problemele în plină vară.
– Testarea bateriei este necesară pentru a preveni disfuncționalitățile la pornire. O baterie în stare bună, verificată în timp util, asigură pornirea fără probleme a motorului, chiar și pe vreme caldă.
– Anvelopele au nevoie de o verificare periodică, iar presiunea trebuie menținută în conformitate cu recomandările producătorului. Presiunea corectă a anvelopelor ajută la prevenirea exploziei și îmbunătățește siguranța în trafic.
– În plus, AutoEco propune schimbarea regulată a uleiului de motor. Schimburile de ulei la timp ajută la prevenirea uzurii premature a motorului și asigură performanțe optime, în special în condițiile temperaturilor ridicate.
Produse esențiale pentru a preveni defecțiunile pe timpul verii
Potrivit datelor AutoEco, unele dintre cele mai căutate produse comandate în această vară includ
• Spray-ul de igienizare AC – a înregistrat aproape 30% din comenzile din iunie-iulie 2025;
• Lichidele de răcire – au inclus aproape 40% din comenzi;
• Filtrele de habitaclu – au generat 50% din comenzile de revizie;
• Plăcuțele de frână – au fost comandate de 25% dintre clienți, majoritatea pentru modelele populare precum Dacia Logan și Volkswagen Golf.
Consultanță personalizată și piese de calitate
AutoEco dispune de produse de calitate și consultanță personalizată pentru a ajuta șoferii să aleagă piesele potrivite pentru a-și pregăti mașina în sezonul cald. Consultanța personalizată ajută clienții să evite achizițiile eronate și să reducă timpul petrecut în service prin identificarea corectă a pieselor potrivite, acesta făcându-se pe baza numărului de identificare al vehiculului (VIN).
În prezent, aproximativ 60% dintre clienți solicită asistență pentru verificarea compatibilității pieselor, comparativ cu 40% în 2024, ceea ce reflectă o atenție mai mare acordată întreținerii preventive și siguranței vehiculelor.









