In cadrul evenimentul ExpoTranzit de la Cluj, avocata Alexandra Jivan a enuntat modalitatile prin care o firma de la noi, care are societatea-mama intr-un alt stat european, poate repatria profitul in Romania, precum si conditiile in care poate utiliza personalul din tara pentru dezvoltarea afacerii. „Am pornit de la propunerea unui transportator cu societatea-mama in Spania, de a angaja salariatii in Spania, cu facturarea pe societatea din Romania, pentru servicii de consultanta si de management“, a spus Alexandra Jivan, subliniind ca a analizat riscurile unei astfel de initiative.
In acest context, aceasta subliniaza ca este foarte important ca firmele sa isi autorizeze in prealabil obiectul de activitate (consultanta si management). „Chiar daca este deja enumerat in actul constitutiv, acesta trebuie autorizat la Registrul Comertului. Altfel, potrivit Codului Fiscal, riscati o amenda serioasa si confiscarea tuturor veniturilor obtinute din respectiva activitate. De asemenea, riscati ca, in baza codului de procedura civila, sa se considere nule orice tranzactii efectuate fara cod CAEN autorizat si sa fiti trasi la raspundere.“
Apoi, trebuie gandita organizarea interna a activitatii, astfel incat chiar sa existe oameni angajati pe firma din Romania care pot oferi servicii de management sau consultanta. „Daca aveti pe firma de Romania doar o secretara, e dificil sa facturati servicii de management. Daca cei de la firma-mama au know-how si angajati care ofera servicii de management, ar fi bine sa le facturati si din Romania“, recomanda Alexandra Jivan.
In ceea ce priveste obligativitatea justificarii operatiunilor si prestarea de servicii, modificarile din 2016 ale Codului Fiscal, respectiv faptul ca nu se mai precizeaza ca activitatea trebuie desfasurata pentru obtinerea de venituri, le ofera societatilor o marja de manevra mai mare. Insa autoritatile fiscale pot solicita documente justificative. „Procedura fiscala ii permite autoritatii fiscale sa solicite contribuabilului dovedirea starii de fapt si documente suplimentare. Ca urmare, e bine sa intocmiti rapoarte de lucru, sa pastrati emailuri si lucrari. In plus, nu ar fi rau sa mai prestati servicii si pentru terti, ca sa aveti documentatie justificativa extensiva.“
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.