Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Istria vrea să se integreze în coridoarele feroviare europene

Un proiect ambițios promite transformarea radicală a infrastructurii feroviare din vestul Croației

Peninsula Istria din Croația se pregătește pentru o transformare semnificativă a rețelei sale feroviare, cu scopul integrării în rețeaua de coridoare europene de transport de marfă. De la linii locale învechite, în care puține s-au schimbat din perioada inaugurării, autoritățile croate intenționează să aducă infrastructura feroviară la standarde europene. Până acum, regiunea a fost lăsată în afara marilor planuri de modernizare derulate în nord-estul Croației, dar decalajul urmează să fie recuperat.

Primul proiect major are în vedere reabilitarea completă a liniei feroviare dintre localitatea Buzet, aflată aproape de granița cu Slovenia, și Sveti Petar u Šumi. Această rută de aproximativ 50 km reprezintă segmentul central al unei axe feroviare care începe în Divača (Slovenia) și coboară până la Pula, în sudul peninsulei, unde se află un port important. Lucrările vor implica înlocuirea integrală a infrastructurii — de la pietriș și traverse la șine — și modernizarea completă a podurilor, pasajelor și a sistemelor de semnalizare. În paralel, întregul traseu dintre granița slovenă și Pula va fi electrificat.

Lucrările de modernizare sunt planificate pentru următorii trei ani și sunt considerate doar începutul unui plan de investiții pe termen lung care urmărește revitalizarea transportului feroviar de marfă în Istria. Scopul este nu doar modernizarea fizică a infrastructurii, ci și reintegrarea regiunii într-un sistem logistic european coerent, conectat la rețeaua feroviară principală a Croației și, implicit, la coridoarele de transport paneuropene.

Un alt obiectiv important este construirea unei conexiuni directe între Lupoglav și Rijeka, legătură care nu există în prezent. Acest proiect va necesita construirea unui tunel feroviar lung care să traverseze lanțul montan Učka. Conform planurilor, această conexiune strategică ar putea schimba complet dinamica de transport din Istria, legând porturile regiunii de principalele rute de transport european. În plus, se discută despre redeschiderea unei linii în prezent suspendate din cauza unei alunecări de teren, care ar putea conecta Lupoglav cu Raša, oferind astfel un impuls suplimentar portului din Istria.

Modernizarea infrastructurii feroviare în Croația se înscrie într-un plan național amplu, care a vizat în special rutele principale, cum ar fi linia Zagreb–Vinkovci, unde viteza maximă a fost crescută la 160 km/h pe anumite tronsoane. Statul a optat pentru standardul european de alimentare cu curent alternativ de 25 kV, iar unele secțiuni electrificate anterior cu alte sisteme au fost reelectrificate pentru uniformizare — o decizie rară în peisajul feroviar european.

Prin acest ansamblu de investiții, autoritățile croate nu doar modernizează o regiune izolată din punct de vedere feroviar, ci deschid calea pentru o mai bună conectare logistică între nordul Adriaticii, Europa Centrală și de Est. Istria ar putea astfel deveni o verigă importantă în lanțul de transport de mărfuri de pe axa nord-sud a Europei.

sursa foto: DB

Articole similare

Ad