Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spania își adaptează legislația: camioane mai grele și mai înalte pentru un transport mai eficient și mai verde

Reforma PJC/780/2025 aduce schimbări semnificative pentru sectorul transporturilor

Spania a decis să regândească modul în care sunt reglementate greutățile și dimensiunile camioanelor care circulă pe teritoriul său, printr-o ordonanță publicată oficial în Boletín Oficial del Estado. Noua reglementare, PJC/780/2025, urmărește să crească eficiența transportului rutier de mărfuri, să sprijine tranziția ecologică și să faciliteze o integrare mai bună între diferitele moduri de transport. Modificările se vor aplica începând cu 24 iulie 2025, în două etape distincte.

Una dintre cele mai notabile schimbări este creșterea masei totale autorizate de la 40 la 44 de tone, dar numai pentru anumite tipuri de configurații. Acestea includ vehicule articulate cu cel puțin cinci axe și trenuri rutiere formate dintr-un vehicul cu trei axe și o remorcă cu două sau trei axe. Scopul este reducerea numărului de curse și, implicit, a emisiilor de carbon, maximizând încărcătura transportată într-o singură deplasare.

De asemenea, Spania introduce o derogare de la limita generală de înălțime de patru metri. În anumite cazuri bine justificate — cum ar fi transportul baloților de fân, al animalelor vii sau al containerelor standardizate în transportul intermodal — vehiculele vor putea atinge o înălțime maximă de 4,5 metri. Această măsură vine în sprijinul unor activități logistice specifice, frecvent întâlnite în agricultură, industrie sau transporturi combinate.

Transportul de bușteni beneficiază și el de un regim special. În funcție de traseul și configurația vehiculului, sunt permise greutăți maxime considerabil mai mari — în unele cazuri de până la 57 de tone — pentru rute fixe pe distanțe scurte, între pădurile de exploatare și facilitățile industriale de prelucrare.

Pentru a încuraja utilizarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero, ordonanța prevede creșteri suplimentare ale masei autorizate. Vehiculele cu combustibili alternativi vor putea transporta o tonă în plus, iar cele complet electrice vor beneficia de un bonus de două tone. O prevedere similară se aplică și în cazul transportului intermodal, atunci când sunt utilizate containere de 45 de picioare.

Un capitol aparte este dedicat camioanelor ecocombi (sau duo-trailer), care până acum necesitau autorizații individuale pentru a circula. Reforma simplifică semnificativ regimul de autorizare, permițând circulația acestor vehicule fără aprobări prealabile, cu condiția respectării unor cerințe tehnice clare stabilite de autoritatea rutieră centrală. Aceste vehicule, cu lungimi de până la 32 de metri și greutăți maxime de 72 de tone, vor fi autorizate doar pe trasee speciale stabilite de autoritățile competente, cu acordul administratorilor de infrastructură. Transportul de mărfuri periculoase rămâne, însă, interzis pentru această categorie.

Aplicarea prevederilor va fi eșalonată. Majoritatea intră în vigoare imediat după publicare, dar măsurile care vizează creșterea masei pe osie și a masei totale se vor aplica după trei luni pentru vehiculele obișnuite și după șase luni pentru cisterne. Vehiculele vor putea circula cu noile limite chiar dacă certificatul de înmatriculare nu a fost actualizat, cu condiția să respecte limitele tehnice ale construcției. Înregistrarea oficială a noilor date se va face la prima inspecție tehnică periodică, iar ulterior se va elibera un nou certificat de circulație.

De asemenea, vehiculele euro-modulare care beneficiază deja de autorizații speciale vor putea funcționa în paralel cu noul regim până la expirarea autorizațiilor existente. Proprietarii pot opta voluntar pentru trecerea la noul sistem dacă acesta le oferă avantaje suplimentare. Spania își propune nu doar să optimizeze fluxul logistic și să reducă impactul transportului asupra mediului, ci și să armonizeze legislația națională cu directivele europene și realitățile din teren. Ajustările vin în contextul unei nevoi tot mai accentuate de flexibilitate în lanțurile de aprovizionare și de sustenabilitate în transportul de marfă.

Articole similare

Ad