Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Italia uniformizează inspecțiile în transportul rutier: noua listă de controale la sediul firmelor de transport

Controale standardizate pentru mai multă transparență și eficiență

Începând cu 28 iulie, Italia aplică oficial o nouă listă de verificări ce trebuie efectuate la sediile întreprinderilor de transport rutier de mărfuri și pasageri. Lista este introdusă printr-un decret semnat pe 17 iulie de ministrul Transporturilor și face parte din transpunerea în legislația națională a Directivei europene 2020/1057 privind detașarea șoferilor. Scopul principal este de a armoniza controalele la nivel național și european și de a reduce diferențele în aplicarea normelor de la un inspector la altul.

Un instrument unic pentru toate controalele

Documentul a fost elaborat de un grup de lucru interministerial format din reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Muncii, Ministerului de Interne și Inspectoratului Național al Muncii. Acest grup tehnic permanent a avut rolul de a adapta procedurile de control la noile cerințe legislative și operaționale din transportul rutier.

Noua listă înlocuiește integral modelul de inspecție folosit din 2008, aducând o structură clară, cu opt secțiuni logice. De la identificarea firmei și a locului controlului, până la sinteza finală a constatărilor, inspectorul urmează un ghid detaliat care acoperă toate aspectele relevante ale activității de transport.

Lista de verificare începe cu înregistrarea datelor generale: sediul firmei, forma juridică, dimensiunea și înscrierea în Registrul electronic național. Se documentează și componența flotei, tipul de activitate desfășurată, dar și utilizarea vehiculelor închiriate.

Urmează o secțiune dedicată verificării tehnice, cu accent pe tahografe (analogice, digitale sau inteligente), existența fizică a vehiculelor declarate și compatibilitatea acestora cu activitatea de transport desfășurată.

Focus pe personal și respectarea normelor de muncă

Verificările continuă cu analiza personalului angajat: numărul de șoferi, zilele lucrate și naționalitatea acestora – distincția fiind făcută între cetățeni italieni, ai Uniunii Europene, ai Spațiului Economic European sau din afara UE.

Partea centrală a inspecției este reprezentată de identificarea eventualelor încălcări ale legislației naționale și europene: de la depășirea timpilor de conducere sau lipsa pauzelor și odihnei, până la manipularea tahografelor sau nerespectarea normelor privind detașarea șoferilor.

Dacă nu sunt constatate nereguli, inspectorii pot înregistra un rezultat pozitiv, cunoscut ca „Clean Check”.

Documentarea finală și posibilitatea extinderii controalelor

Încheierea controlului presupune rezumarea sancțiunilor aplicate, dacă este cazul, și completarea datelor despre inspector și biroul teritorial de care aparține. Deși lista de verificări este standardizată, nu este una limitativă. Inspectorii pot cere documente suplimentare în funcție de context sau în baza reglementărilor în vigoare.

Această reformă contribuie la creșterea transparenței în aplicarea normelor sociale în transportul rutier și alinierea practicilor din Italia la standardele europene.

sursa foto: ROADPOL

Articole similare

Ad