Consumul este alimentat de sezonul turistic, nu de transportul comercial. Sudul Italiei rămâne cel mai afectat de scumpiri.
Luna iulie a adus o nouă creștere semnificativă a prețului motorinei în Italia, mai ales în afara rețelei clasice de distribuție. Potrivit datelor monitorizate de Figisc pentru Uomini e Trasporti, în perioada 1-28 iulie 2025, prețul mediu al motorinei (inclusiv TVA) a crescut cu 2,41%, ajungând la 1,529 euro pe litru. Această evoluție vine în continuarea creșterii din iunie, când s-a înregistrat un salt de 2,95%. În fundal, persistă tensiunile internaționale și conflictele care alimentează volatilitatea cotațiilor internaționale.
Pe lângă creșterea globală a prețului, se adâncesc și diferențele regionale în Italia. La finalul lunii iulie, sudul țării înregistra prețuri cu 2,85% mai mari decât nordul, ceea ce se traduce printr-un cost suplimentar de 0,043 euro pe litru pentru șoferii din regiunile sudice. Zonele insulare și sudice au avut cele mai mari majorări în această perioadă (+2,44%), urmate de nord (+2,37%) și centru (+2,35%).
Cu toate acestea, creșterea consumului de motorină nu este legată de activitatea economică, ci de mișcările sezoniere. Potrivit Uniunii Energiei pentru Mobilitate (Unem), în iunie 2025 consumul a crescut cu 1% față de luna precedentă, adică cu aproximativ 19.000 de tone. Această evoluție este atribuită în principal canalului de distribuție rutieră (+2,8%), care a atins astfel cel mai bun nivel din anul 2025. În contrast, canalul extra-rețea – adică alimentarea pentru vehicule comerciale, flote sau sectorul agricol – a scăzut cu 1,7%, semn că transportul profesional nu a contribuit la creșterea cererii.
Privind în ansamblu prima jumătate a anului 2025, consumul total de motorină pe ambele canale de vânzare a scăzut cu 2,4% față de aceeași perioadă din anul precedent. Acest bilanț negativ indică o cerere generală în scădere, în ciuda intensificării consumului sezonier din perioada de vară. Creșterea accelerată a prețurilor și disparitățile regionale pun presiune suplimentară pe transportatori, în special pe cei care operează în sudul Italiei. În absența unor măsuri de atenuare sau compensare, costurile în creștere ar putea fi reflectate în scurt timp și în prețurile serviciilor de transport și, implicit, în costurile bunurilor de consum.











