Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Houthi extind atacurile asupra cargourilor: o nouă fază a conflictului amenință stabilitatea navală globală

Escaladarea violenței în Marea Roșie

Navigația prin Marea Roșie și Canalul Suez este departe de a reveni la normal, în ciuda speranțelor alimentate de armistițiul încheiat în luna mai între gruparea Houthi și Statele Unite. În realitate, începutul lunii iulie a adus o escaladare notabilă a tensiunii în zona strâmtorii Bab al-Mandab, un punct cheie pentru comerțul maritim mondial. Scufundarea a două nave comerciale – Magic Seas pe 6 iulie și Eternity C pe 7 iulie – a marcat un nou punct de cotitură. Dacă în primul incident echipajul a fost salvat, în cazul Eternity C, patru membri ai echipajului au fost uciși, iar alți șase răpiți.

Sfârșitul armistițiului și începutul unei noi etape

Scufundarea acestor două cargouri a pus capăt unei perioade de relativă liniște în zonă și a inaugurat a patra fază a campaniei Houthi împotriva navelor comerciale. Această etapă a fost oficializată printr-un anunț televizat pe 27 iulie, în care purtătorul de cuvânt militar al grupării, Yahya Saree, a anunțat extinderea semnificativă a listei de ținte. De acum, nu vor mai fi vizate doar navele care fac escală în Israel sau sunt deținute de entități israeliene, ci și toate cargourile care au legături comerciale cu porturi israeliene – indiferent de naționalitatea lor și de locul în care se află.

Astfel, mesajul a fost limpede: orice companie care menține relații economice cu Israelul riscă să-și vadă navele atacate, oriunde în lume. Gruparea a făcut apel către toate companiile maritime internaționale să rupă imediat orice legătură cu porturile israeliene, pentru a evita potențialele consecințe.

Odată cu noua fază a conflictului, metodele de atac s-au diversificat și s-au sofisticat. Dacă în trecut Houthi utilizau preponderent drone aeriene și rachete balistice, acum atacurile includ o combinație periculoasă de drone navale fără pilot, rachete anti-navă, grenade propulsate, dar și ambarcațiuni rapide cu echipaje înarmate. Nivelul de pregătire și complexitate al operațiunilor sugerează o capacitate militară sporită și o adaptare continuă la contramăsurile luate de SUA și aliații săi.

O strategie în patru faze

Conflictul naval declanșat de Houthi este structurat într-o succesiune clară de etape. Prima fază a debutat în octombrie 2023, cu tiruri de rachete către Israel și atacuri împotriva navelor cu conexiuni directe cu această țară. Un punct de referință l-a constituit capturarea navei Galaxy Leader în noiembrie 2023. Echipajul a fost reținut luni de zile, fiind eliberat abia în vara lui 2025, în urma unei înțelegeri mediate de SUA. Nava însă a fost ulterior distrusă de aviația israeliană, suspectată că servea drept centru de comandă pentru Houthi.

A doua fază a debutat în ianuarie 2024, odată cu intervenția militară directă a SUA și Marii Britanii, care au efectuat lovituri aeriene împotriva infrastructurii Houthi din Yemen. Aceste operațiuni nu au reușit însă să încetinească ritmul atacurilor maritime, care s-au intensificat.

A treia fază, începută la începutul lui 2025, a fost marcată de evoluții diplomatice și de o încetare temporară a focului în timpul armistițiului din Gaza. Cu toate acestea, reluarea conflictului în martie 2025 a repus în mișcare operațiunile Houthi.

Acordul semnat în mai 2025 între gruparea yemenită și Statele Unite, cu medierea Omanului, părea că va aduce o stabilizare regională: Houthi au fost de acord să nu mai atace navele americane, iar SUA au încetat bombardamentele asupra Yemenului. Însă această înțelegere nu a oprit extinderea conflictului în plan global – vizând în prezent toate companiile care au legături comerciale cu Israelul, indiferent de steagul sub care navighează.

Implicații globale

Noile amenințări ridică grave semne de întrebare pentru siguranța rutelor maritime internaționale, mai ales în contextul în care Marea Roșie și Canalul Suez sunt esențiale pentru fluxul de mărfuri între Asia, Europa și Africa. Tensiunile pun presiune suplimentară pe lanțurile de aprovizionare, cresc costurile de transport și riscă să afecteze inclusiv prețurile la nivel global.

Mai multe companii maritime și-au redirecționat deja rutele ocolind Capul Bunei Speranțe, ceea ce implică timpi de tranzit mai lungi și costuri mai ridicate. În același timp, asiguratorii au majorat semnificativ primele pentru navele care trec prin Marea Roșie.

Într-un climat geopolitic marcat de instabilitate, noua fază a conflictului lansată de Houthi aduce cu sine un risc major pentru securitatea maritimă internațională, amplificând îngrijorările legate de o posibilă regionalizare a unui conflict care pare să aibă deja efecte globale.

Sursa foto: MSC

Articole similare

Ad