Potrivit unui comunicat de presă, Consiliul Concurenței a recomandat reevaluarea legislației privind transportul în regim de taxi și transportul alternativ, astfel încât aceasta să asigure condiții echivalente de concurență, chiar dacă există diferențe de reglementări.
Recomandările autorității de concurență au fost făcute ca urmare a finalizării unui studiu privind funcționarea piețelor în regim de taxi și de transport alternativ.
„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa.”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
În acest context, Consiliul Concurenței consideră necesară actualizarea legislației aplicabile a transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată și adaptare la realitățile economice actuale. În plus, deși într-o mai mică măsură, legislația privind transportul alternativ trebuie, de asemenea, adaptată, în special pentru a optimiza modul în care este furnizat serviciul, respectând în același timp principiile necesității reglementării și proporționalității.
Recomandări pentru modernizarea legislației privind transportul în regim de taxi
• Eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale, deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață, afectând în final și consumatorul;
• Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii și ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menținerea tarifelor maximale, așa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani;
• Eliminarea limitării geografice a activității: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităților urbane actuale. Deplasările între localități sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi;
• Eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție: majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială;
• Încurajarea tranziției către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice și hibride, precum și acordarea de scutiri fiscale temporare pentru mașinile electrice;
• Implementarea unui sistem informatic național dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmărirea activității șoferilor și curselor, contribuind la transparență, control și siguranța pasagerilor. O aplicație administrată de autoritățile de autorizare ar putea pune aceste informații la dispoziția publicului.
Recomandări pentru transportul alternativ
• Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde își are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operațională și accesul consumatorilor.
• Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeași ca în cazul taxiurilor.
• Îmbunătățirea sistemelor informatice: Aplicațiile de intermediere ar trebui să permită identificarea și sancționarea eficientă a șoferilor care încalcă legislația sau standardele platformei.
Recomandări privind comportamentul platformelor digitale
• interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea unilaterală a prețului după începerea cursei și debitarea automată a contului clientului fără consimțământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor ce țin de protecția consumatorilor, sau chiar, în anumite condiții, a Legii concurenței.
• modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiții echivalente pentru șoferi și clienți.
• renunțarea la practicarea unor tarife standard diferențiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de vârf”), în condițiile existenței deja a tarifului dinamic care variază în funcție de cerere și ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorași indicatori/factori asupra prețului.
Consultare publică
Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ cu autoturism și conducător auto poate fi consultat la www.consiliulconcurentei.ro.
Totodată, observațiile și propunerile pot fi trimise, până la data de 22 septembrie 2025, la adresa de e-mail: luminita.ionescu@consiliulconcurentei.ro.










