În mod surprinzător pentru o lună de vară, iulie 2025 a adus o creștere de 5% a transportului aerian global de mărfuri față de aceeași perioadă a anului trecut, depășind așteptările unei piețe care, de obicei, traversează o perioadă mai liniștită în acest sezon. Potrivit unei analize publicate de Xeneta, avansul a fost alimentat de eforturile companiilor de a accelera livrările pentru a evita impactul tarifelor vamale americane, ceea ce a determinat trecerea unei părți din fluxurile logistice de la transportul maritim, mai lent, la cel aerian, mai rapid.
Creșterea cererii a depășit avansul capacității, care s-a situat la +3% anual, ducând factorul de încărcare dinamic la 58%, similar cu nivelurile din 2024. Cu toate acestea, presiunea asupra prețurilor rămâne, tarifele spot globale coborând pentru a treia lună consecutiv, la 2,55 dolari/kg, o scădere anuală de 2%. Totuși, comparativ cu luna precedentă, s-a înregistrat o ușoară revenire de 2%, oferind un respiro operatorilor aerieni. Diferența dintre tarifele spot și cele pe termen mai lung s-a adâncit, semnalând prudența pieței în privința perspectivelor viitoare.
Un nou factor de incertitudine planează asupra pieței: la sfârșitul lunii august, Statele Unite vor elimina scutirea de minimis pentru toate țările, măsură deja aplicată începând cu 2 mai pentru China și Hong Kong, ceea ce a condus la o reducere de 50% a exporturilor lor de comerț electronic cu costuri reduse către piața americană. Această schimbare ar putea modifica semnificativ fluxurile comerciale în a doua parte a anului.
Rute cu evoluții contrastante
Analiza detaliată pe regiuni arată diferențe majore între principalele coridoare aeriene. Din Asia de Sud-Est către America de Nord, tarifele spot au scăzut cu 16%, ajungând la 4,87 dolari/kg, în timp ce din Asia de Nord-Est către aceeași destinație prețurile s-au menținut stabile, susținute de creșterea cererii din Taiwan, unde industria semiconductorilor și a inteligenței artificiale a generat un avans de 9%, până la 6,85 dolari/kg.
Pe direcția către Europa, fluxurile din Asia de Nord-Est au fost sprijinite de redirecționarea capacității maritime din Pacific, ceea ce a permis absorbția unei creșteri masive, de 90%, a comerțului electronic chinez, menținând tarifele la 4,16 dolari/kg. În schimb, din Asia de Sud-Est către Europa, situația este mai dificilă, cu o scădere a prețurilor de 22%, până la 3,02 dolari/kg.
Atlanticul s-a dovedit cel mai echilibrat coridor în luna iulie, cu creșteri consistente în ambele direcții: 1,91 dolari/kg spre vest și 1,15 dolari/kg spre est. Acest avans a fost susținut de încărcături anticipate și de capacitatea limitată de transport pe zborurile de pasageri, ceea ce a lăsat mai mult spațiu pentru mărfuri.
Perspective incerte, dar cu potențial de volatilitate
Confuzia generată de schimbările rapide în politicile comerciale internaționale ar putea menține cererea aeriană la un nivel ridicat pe termen scurt, pe măsură ce companiile încearcă să câștige timp în fața noilor bariere vamale. Totuși, analiștii avertizează că această tendință nu este sustenabilă pe termen lung. În momentul în care tensiunile comerciale se vor calma, este posibil ca volumele să revină la niveluri mai reduse, iar transportul aerian să își piardă din avantajul conjunctural dobândit în ultimele luni.
Sursa foto: Luthansa Cargo









