În prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA, menite să elimine o serie de disfuncționalități ale pieței și să înlăture decalajele existente. Astfel, a fost înregistrat la Senatul României Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017, care a fost adoptat în Plenul Senatului și se află în continuare în dezbaterea comisiilor din cadrul Camerei Deputaților – cameră decizională, fiind înregistrat în procedură de urgență cu nr. PLx 216/02.04.2024.
Dintre măsurile propuse pot fi evidențiate următoarele:
– ofertarea obligatorie a franșizei de către asigurătorii RCA și întărirea faptului că alegerea acesteia este opțională pentru asigurat sau potențialul asigurat; este avută în vedere corelarea nivelului primei de asigurare cu asumarea de către asigurat a plății în caz de daună a unei părți din cuantumul despăgubirii achitate de către asigurător;
– reglementarea unui nou sistem bonus-malus la nivelul legislației primare ce va avea în vedere pe lângă istoricul de daune și alte criterii, noua reglementare conducând la o mai bună încadrare a asiguraților, riscul generat de comportamentul conducătorilor auto fiind mai bine reflectat;
– modificarea perioadei de încheiere a contractelor RCA, respectiv pe o perioadă de 3, 6 sau 12 luni, în funcție de opțiunea asiguratului sau potențialului asigurat;
– posibilitatea plății în rate lunare, trimestriale, semestriale a primei de asigurare, ceea ce va conduce la o mai bună suportabilitate a nivelului acesteia;
– posibilitatea suspendării efectelor contractelor RCA pe perioada în care vehiculele nu sunt utilizate, ceea ce va conduce la posibilitatea de a suspenda obligația de asigurare pentru perioada în care acestea nu sunt utilizate;
– introducerea obligației BAAR de a elibera certificatul privind istoricul daunelor înregistrate și pentru conducătorii auto, atât la solicitarea acestora cât și a altor persoane care documentează existența unui interes legitim, cu acordul conducătorilor auto;
– stabilirea termenului de ducere la îndeplinire a obligațiilor privind interoperabilitatea bazelor de date și modificarea contravențiilor și sancțiunilor pentru nerespectarea obligației de asigurare;
– creșterea sancțiunilor acordate pentru nerespectarea obligației de asigurare RCA, defalcat în funcție de tipul de vehicul, cât și introducerea posibilității ca verificarea existenței asigurării RCA să poată fi efectuată prin intermediul camerelor de luat vederi ale CNAIR;
– introducerea unor prevederi în ceea ce privește aplicarea procedurilor de suspendare a efectelor contractului RCA și a aplicării sancțiunilor menționate la punctul anterior.
În paralel, în cadrul ASF sunt în analiză o serie de modificări ale legislației secundare, respectiv modificarea Normei nr. 20/2017 de punere în aplicare a Legii nr. 132/2017 și reglementarea noului sistem bonus-malus printr-o reglementare distinctă, în vederea unei mai bune încadrări în clasele de bonus-malus în funcție de tipul daunelor produse și prin care se va urmări reflectarea reală a profilului și comportamentului asiguratului, precum și responsabilizarea acestuia.
Totodată, ASF elaborează un ghid de bune practici în vederea creșterii incluziunii financiare, creșterii gradului de cuprindere în asigurarea RCA și îmbunătățirii practicilor asigurătorilor în relația cu propriii asigurați și persoanele prejudiciate. De asemenea, va fi analizată posibilitatea introducerii celor mai bune practici referitoare la modalitatea de tarifare și segmentare, în special a criteriilor de segregare, pentru persoanele fizice și cele juridice, în sensul omogenizării acestora atunci când activitatea este una similară, precum și alte măsuri care să regleze anumite practici incorecte.









