De la noi cerințe privind documentația la reglementări mai stricte privind centurile de siguranță, septembrie 2025 aduce un nou val de schimbări pentru întreprinderile europene de transport rutier de marfă.
Luna aceasta, companiile de transport vor trebui să urmărească îndeaproape termenele de punere în aplicare a modificărilor legislative anunțate până acum. Noile norme afectează operațiunile transfrontaliere, iar unele dintre ele, cum ar fi ICS2, sunt sistemice și de mare anvergură. Mai jos, rezumăm cele mai importante modificări care au intrat în vigoare în septembrie 2025.
Germania își va menține controalele la frontieră cel puțin până în 15 martie 2026
Controalele la frontierele cu Germania sunt prelungite până la 15 martie 2026. Printre motivele invocate se numără nivelul ridicat al migrației ilegale, activitățile de trafic de persoane și presiunea majoră asupra sistemului de azil. Transportatorii trebuie să se aștepte la timpi mai mari de așteptare la punctele de trecere a frontierei, în special pentru livrările expres și just-in-time.
ICS2 – Depunerea declarației ENS
De la 1 septembrie 2025, toți transportatorii rutieri care intră în Uniunea Europeană, Norvegia, Elveția și Irlanda de Nord vor trebui să depună o declarație sumară de intrare (ENS) în cadrul noului sistem de control al importurilor ICS2. În timp ce unele țări au decis să amâne punerea în aplicare, altele vor aplica normele fără excepție.
Declarația trebuie depusă înainte de trecerea frontierei (cu cel puțin o oră) și trebuie să conțină informații detaliate despre mărfuri – cumpărător, vânzător, locul de preluare și de livrare, precum și codul SA din șase cifre și o descriere a mărfurilor.
Transportatorul este responsabil de prezentarea acesteia, inclusiv de necesitatea de a le obține în prealabil de la partenerii lanțului de aprovizionare.
Franța amână din nou obligația ELO
Obligația de a echipa vehiculele cu sistemul Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) nu va intra în vigoare în septembrie. Franța a amânat din nou termenul limită, de data aceasta fără a stabili o nouă dată. Deși inițial trebuia să intre în vigoare din iulie, sistemul nu este încă gata, ceea ce le permite transportatorilor să răsufle ușurați, cel puțin temporar. Surse guvernamentale britanice confirmă că noul sistem vamal nu va fi pus în aplicare până în toamnă, însă data exactă va fi anunțată în septembrie.
Noi norme privind centurile de siguranță
Din septembrie, Ungaria aplică o nouă abordare în ceea ce privește centura de siguranță în camioane. În cazul unui control, dacă șoferul nu a purtat centura de siguranță, răspunderea poate fi impusă nu numai șoferului, ci și companiei de transport. În plus, Politia poate impune achitarea pe loc a amenzii, valoarea acesteia fiind 20.000 HUF (aproximativ 50 de euro) – în zonele populate, 30.000 HUF (aproximativ 75 de euro) – în afara zonelor populate, 40.000 HUF (aproximativ 100 de euro) – pe autostrăzi și drumuri. De reținut este faptul că vehiculul poate fi reţinut fără o altă hotărâre scrisă, până la momentul efectuării plăţii amenzii aplicate. Iar, dacă se stabilește că șoferul sau proprietarul vehiculului are o amendă administrativă neplătită, polițiștii care efectuează controlul rutier pot confisca vehiculul.
Noile norme ADR
Începând cu septembrie, intră în vigoare Regulamentul Delegat UE 2024/197, referitor la transportul produselor care conțin plumb (de exemplu, alamă, elemente de fixare, țevi). Plumbul face obiectul unor controale speciale în cadrul convenției Acordului European privind Transportul Rutier al Mărfurilor Periculoase (ADR).
Transportatorii trebuie să adapteze etichetarea, clasificarea și procedurile stricte de transport. Aceasta înseamnă obligații suplimentare și costuri potențiale pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în industrii-cheie așa cum metalurgia, producția de arme și componente tehnice.











