Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU: Acțiuni pentru pregatirea proprietarilor de vanuri care fac transport international la noua revoluție legislativa

Începând cu 1 iulie 2026, vehiculele comerciale ușoare de marfă (LCV), cuprinse între 2,5 și 3,5 tone, utilizate în transporturile transfrontaliere din Uniunea Europeană, vor intra într-o etapă de transformare radicală. Reguli complexe, până acum rezervate exclusiv camioanelor grele, vor deveni obligatorii și pentru acest segment.

Pentru prima dată, șoferii și operatorii de vanuri vor trebui să respecte normele europene privind timpii de conducere și odihnă, legislația referitoare la detașare – inclusiv remunerația minimă pentru șoferii trimiși în afara țării de origine – și instalarea tahografelor inteligente de a doua generație (G2V2). Dacă pentru transportul greu aceste reguli sunt parte integrantă a activității zilnice și a pregătirii profesionale, pentru sectorul LCV ele constituie o noutate absolută. Miza este uriașă: până la trei milioane de vehicule din întreaga Europă vor fi afectate direct.

Provocările: tahografele și instruirea șoferilor

Cea mai sensibilă cerință este introducerea tahografelor inteligente G2V2. Experiența din sectorul camioanelor arată că aplicarea de ultim moment a acestor obligații a dus la lipsa dispozitivelor și la cozi interminabile în atelierele autorizate. Fără măsuri din timp, aceeași problemă poate afecta grav sectorul vanurilor.

Nu mai puțin importantă este instruirea. Spre deosebire de șoferii de camioane, care trec prin programe obligatorii de formare, conducătorii de LCV au nevoie doar de un permis de categoria B și nu au fost expuși până acum regulilor privind timpii de conducere, odihna sau detașarea. Creșterea gradului de conștientizare și pregătirea acestora sunt esențiale pentru a evita sancțiuni și blocaje în lanțurile logistice.

IRU pregătește sectorul printr-un plan de acțiune

Pentru a ajuta operatorii să facă față acestei „frenezii” de reglementare, IRU a lansat un plan european de pregătire printr-un atelier online organizat pe 3 septembrie 2025. Evenimentul a reunit reprezentanți ai Comisiei Europene, ai Autorității Europene a Muncii, ai comunității de control CORTE, dar și experți din asociațiile naționale și din companiile de transport.

Atelierul a oferit sectorului șansa de a primi direct informații de la decidenți și autorități de control cu privire la noile obligații și la modalitățile practice de adaptare. A fost, de asemenea, punctul de plecare pentru dezvoltarea unor instrumente concrete de orientare și programe de instruire dedicate vanurilor.

IRU a anunțat deja o serie de acțiuni suplimentare:

  • organizarea de sesiuni „train-the-trainer” pentru asociațiile naționale, care vor transmite mai departe informațiile către operatorii locali;
  • crearea de materiale practice pentru companiile de vanuri și pentru șoferi;
  • menținerea unui dialog permanent cu instituțiile UE și cu autoritățile de control, pentru o implementare uniformă și echilibrată în toate statele membre.

„Este pentru prima dată când sectorul LCV, operând transfrontalier, va fi supus în mod real întregului pachet de reguli europene în materie de transport. Tahografele, timpii de odihnă și normele privind detașarea sunt domenii complexe. Majoritatea micilor operatori și, mai ales, șoferii de LCV nu le cunosc. IRU intervine pentru a se asigura că nu doar sunt informați, ci și echipați corespunzător pentru a respecta regulile”, a subliniat Raluca Marian, director IRU pentru UE.

Articole similare

Ad