Potrivit expertului Tomasz Jeleń, director comercial la Rohlig SUUS Logistics, tranziția dintre vară și toamnă este întotdeauna o perioadă critică pentru logistica globală. Aceasta marchează începutul sezonului de vârf, când mărfurile destinate pentru Black Friday, Crăciun și alte sărbători încep să ajungă pe piețele finale. Cu ce se diferențiază sezonul din acest an?

În ultimele luni, economia poloneză a dat semne clare de redresare, potrivit ultimelor date ale GUS privind consumul, PIB-ul Poloniei în al doilea trimestru al lui 2025 a urcat cu 3,4% față de anul precedent, în timp ce consumul privat a accelerat până la 4,4%. Consumatorii sunt dispuși să cumpere și mai mult, în timp ce comercianții cu amănuntul trebuie să garanteze disponibilitatea produselor în perioada de Black Friday și cea a sărbătorilor de iarnă. În acest context, devine esențial să se aleagă soluțiile potrivite pentru a asigura stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.
Abordarea gestionării lanțului de aprovizionare s-a schimbat în mod vizibil. Anul trecut, vârfurile de volum, în special în transportul maritim, au început cu aproximativ două săptămâni mai devreme decât în anii precedenți, din cauza perturbărilor de pe canalul Suez. Unele companii au început să expedieze mărfuri de Crăciun încă din iunie. Anul acesta, se observă un sezon de vârf mai uniform distribuit și o mai mare diversificare modală. Dar nu mai este vorba de o reacție pe termen scurt la crize izolate, ci face parte dintr-o strategie conștientă de consolidare a rezilienței.
2025 a adus lanțurile de aprovizionare într-o nouă fază de turbulențe geopolitice, atât în ceea ce privește amploarea, cât și rapiditatea. Politica comercială americană a introdus mai multe bariere în calea pieței libere mondiale, ceea ce a avut un impact direct asupra funcționării întreprinderilor, inclusiv a furnizorilor de servicii logistice. Acum este esențial să se asigure continuitatea producției și distribuției pentru a răspunde creșterii puternice a cererii consumatorilor prevăzută pentru noiembrie și decembrie. Sezonul de vârf din acest an ne reamintește de importanța investițiilor în lanțuri de aprovizionare rezistente.
Primele semne de vârfuri în transportul maritim și feroviar
Transportul maritim reprezintă aproximativ 90% din comerțul mondial și joacă, prin urmare, un rol central în timpul sezonului maritim de vârf. De asemenea, este cel mai expus riscurilor geopolitice. Însă, în 2025 s-a observat o distribuție mai uniformă a fluxurilor maritime, fără vârfurile sezoniere marcate din anii precedenți. Motivele sunt numeroase. Închiderea Canalului Suez a continuat să prelungească timpul de tranzit între Asia și Europa cu aproximativ două săptămâni. Companiile își reamintesc, de asemenea, de impactul perturbărilor tarifare asupra pieței maritime de la începutul anului. În primăvară, anunțul privind impunerea de taxe vamale americane asupra produselor chinezești a redus fluxurile pe ruta China-Statele Unite cu aproape 50%, ceea ce a dus la un transfer de capacitate și la o scădere a tarifelor de transport pe rutele Asia-Europa. Când taxele vamale au fost suspendate temporar în această vară, efectul s-a inversat: importurile chinezești către Statele Unite au crescut cu aproximativ 200% în iunie-iulie, ceea ce a redus capacitățile europene și a dus la creșterea prețurilor. În prezent, tarifele sunt relativ stabile și chiar în scădere, dar această situație s-ar putea schimba rapid.
Economia internă a Chinei influențează, de asemenea, fluxurile mondiale. Fabricile funcționează la capacitate maximă de la începutul verii pentru a pregăti expedierile înainte de vânzările din noiembrie și Crăciun. Dar Golden Week (1-8 octombrie), în timpul căreia fabricile și birourile sunt închise timp de o săptămână întreagă, obligă exportatorii să își expedieze mărfurile în avans. Acest lucru creează efectul binecunoscut de „front-loading”, cu o creștere a tarifelor de transport și constrângeri de spațiu din ce în ce mai mari începând cu jumătatea lunii septembrie. Prin urmare, este esențial să se asigure rapid capacitățile. Pentru companiile europene și poloneze, Golden Week implică o planificare și mai timpurie și mai precisă.
În mod tradițional, transportatorii încearcă să crească tarifele în noiembrie, dar în acest an oferta excesivă de nave limitează capacitatea acestora de a face acest lucru în mod durabil. În comparație cu 2024, expedierile sunt distribuite mai uniform, ceea ce ajută porturile și flotele să își gestioneze mai eficient capacitățile, chiar dacă piața rămâne foarte sensibilă la creșterile bruște ale cererii.
Pentru a atenua aceste riscuri, importatorii își împart transporturile între transportul maritim și cel feroviar pentru o parte din volume, în special pentru mărfurile sensibile la termenele de tranzit. Această strategie, adoptată în timpul crizei din Marea Roșie, rămâne actuală și se reflectă în vârfurile înregistrate în acest an.
Comerțul electronic stimulează transportul aerian de marfă
Transportul aerian de marfă rămâne principala alternativă pentru expedierile din Asia. Datorită timpului de tranzit mai scurt în comparație cu transportul maritim sau feroviar, acesta este utilizat în general pe scară largă mai târziu în sezonul de vârf, spre sfârșitul lunilor octombrie și noiembrie. Cu toate acestea, volumele ar trebui să crească de la an la an. Cererea este impulsionată în principal de giganții comerțului electronic, care rezervă în avans o parte importantă din capacitatea mondială de transport aerian de marfă pentru vânzările din perioada premergătoare sărbătorilor. Între 2020 și 2023, numărul achizițiilor online în Polonia a crescut în medie cu 5% pe an, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut de la 233 PLN la 304 PLN. Această tendință are un impact direct asupra logisticii: comenzile mai frecvente și coșurile de cumpărături cu valoare mai mare se traduc printr-o cerere crescută de livrare, în special în perioada sărbătorilor.
Transportatorii aerieni răspund, de asemenea, cererii majore în materie de transport de marfă. La finalul lui septembrie, Suparna Airlines va lansa o nouă legătură regulată între Nanjing (estul Chinei) și Varșovia, asigurată de un avion de marfă Boeing 747-400F. Inițial prevăzută cu două zboruri săptămânale, frecvența ar trebui să crească în timp.
Trebuie reamintit că transportul aerian de marfă este singura alternativă la transportul maritim pentru expedierile din Asia de Sud-Est. Din Bangladesh sau Vietnam, nu există nicio opțiune feroviară către Europa, ceea ce face transportul aerian indispensabil pentru sectoare cheie precum moda și electronica. La fel ca transportul feroviar China-Europa, transportul aerian de marfă din aceste regiuni face acum parte integrantă din portofoliul logistic al multor companii.
O altă provocare sezonieră este trecerea companiilor aeriene de la orarul de vară la cel de toamnă/iarnă, ceea ce reduce serviciile disponibile cu aproximativ 10%. Acest lucru limitează în mod natural capacitatea, ceea ce face și mai importantă planificarea din timp a transporturilor aeriene.
Depozitare, co-ambalare și distribuție
Anul acesta, companiile se concentrează în mod clar pe constituirea de stocuri mai aproape de piețele finale. Acesta este un element cheie al continuității distribuției, deosebit de important în perioada intensă a reducerilor de toamnă-iarnă. Încă din vară, clienții din sectoare precum cel al electrocasnicelor au semnalat o creștere a nevoilor de depozitare, ceea ce se confirmă astăzi. De asemenea, s-a observat o tendință în creștere de relocare a unei părți din producție către piețe mai apropiate de piețele de destinație. Mărfurile importate în prezent din regiuni îndepărtate ar putea fi produse în Polonia sau în alte țări din Europa Centrală și de Est în următorii ani. Acest lucru va crește cererea de spațiu de depozitare, atât pentru produsele finite, cât și pentru componente.
Tendința de nearshoring ia amploare
În același timp, serviciile cu valoare adăugată în depozite au căpătat o importanță din ce în ce mai mare, tendință remarcată de ceva timp în activități și care ar trebui să se accelereze și mai mult în acest sezon. Pe măsură ce piețele se pregătesc pentru Black Friday, Crăciunul și alte perioade de vârf ale vânzărilor, capacitatea de a asambla rapid loturi promoționale, de a ambala, eticheta sau pregăti standuri de prezentare direct în centrele logistice devine inestimabilă. Aceasta permite companiilor să reacționeze cu flexibilitate la campaniile de marketing, să-și optimizeze costurile și să-și scurteze termenele de lansare pe piață. Operatorii logistici care furnizează nu numai soluții de transport, ci și servicii de depozitare și servicii cu valoare adăugată, dobândesc în mod clar un avantaj competitiv.
2025 va pune la încercare strategiile
Nu există o soluție unică în materie de logistică. Operatorii trebuie să fie pregătiți să se adapteze la diferitele strategii ale clienților lor: unii aleg să expedieze mai devreme pe cale maritimă pentru a garanta disponibilitatea, alții intensifică utilizarea transportului aerian pentru a transporta rapid mărfurile provenite din comerțul electronic către piață, în timp ce transportul feroviar continuă să joace un rol cheie pentru mărfurile sensibile. În același timp, cererea de servicii vamale, de depozitare și de asistență în cadrul proiectelor de nearshoring este în creștere, obiectivul fiind scurtarea lanțurilor de aprovizionare și consolidarea rezilienței în fața perturbărilor. Logistica a devenit astfel mai strategică ca niciodată.
În acest context, avantajul competitiv revine operatorilor logistici integrați, care sunt capabili să combine diferite moduri de transport, să opereze pe piețele locale și globale, să ofere soluții vamale și de depozitare și să își consilieze clienții în materie de planificare strategică. Aceștia devin parteneri adevărați în crearea unor lanțuri de aprovizionare flexibile și rezistente, capabile să facă față presiunii timpului și să se adapteze la realitățile imprevizibile ale comerțului mondial.










