Probabilitatea ca Marea Britanie sa renunte la UE va afecta luni intregi activitatea lantului logistic de aici, indiferent daca va exista sau nu un acord.
Cu Boris Johnson anuntat ca viitor Prim ministru al Marii Britanii si promisiunea de a scoate tara din UE la 31 octombrie, numai jumatate din companiile de logistica de aici au inceput sa se pregateasca de Brexit, potrivit unui raport al CILT (Chartered Institute of Logistics and Transport) impreuna cu Statista, citat de Lloyd’s Loading List.
In timp ce cozile de camioane de la Dover si haosul lantului de aprovizionare sunt adesea citate ca fiind cele mai mari amenintari din logistica ale Brexitului – mai ales intr-un scenariu fara acord – doar una din trei firme logistice a stabilit o echipa pentru a-si elabora strategia in cazul Brexitului, si una din cinci au solicitat ajutor extern. In parte, aceasta indecizie ar putea fi pusa pe seama Guvernului, care nu a clarificat ce va insemna Brexitul pentru Marea Britanie sau in special pentru industria de logistica. Doar cativa iau masuri proactive. Astfel, 18% din companii si-au oprit investitiile, 15% intentioneaza sa isi transfere o parte din companie in strainatate, iar 13% au recunoscut ca nu au luat nici un fel de masuri pentru Brexit.
Acestea sunt cateva dintre rezultatele studiului CILT si Statista, intitulat UK Logistics Monitor 2019, care identifica evolutiile si tendintele logistice actuale, oferind in acelasi timp o perspectiva asupra subiectelor legate de forta de munca, tehnologie si Brexit.
In ceea ce priveste modul in care parasirea UE va afecta afacerile firmelor de logistica, 39% dintre companii considera ca Brexitul va avea un efect negativ asupra operatiunilor zilnice, in timp ce 32% cred ca acesta va afecta negativ situatia economica a companiei. Alti 40% nu prea stiu care vor fi efectele economice asupra companiei lor. „Cu atata incertitudine in legatura cu ceea ce va insemna Brexitul pentru lantul logistic, firmele se straduiesc, in mod evident, sa isi faca planuri. Profesia are nevoie urgenta de clarificare in ceea ce priveste modul in care Brexitul va avecta operatiunile din acest domeniu. Avand in vedere ca lantul de aprovizionare este o parte atat de importanta a economiei britanice, care sustine aproape orice alt sector, guvernul britanic trebuie sa actioneze rapid pentru a ne putea pregati in consecinta.
Daca va exista sau nu un acord, exista o posibilitate foarte mare ca Brexit-ul sa provoace luni de perturbari grave, iar CILT ii incurajeaza pe toti membrii sai sa ramana agili, sperand la un viitor bun, dar pregatindu-se pentru ce e mai rau", a spus Kevin Richardson, directorul executiv al CILT.