România a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de marfă transportat din țările UE. Potrivit datelor Eurostat citate de Colliers, companiile de transport și logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru de transport rutier în 2023, în creștere cu 69% față de acum un deceniu – ceea ce reprezintă cel mai rapid ritm din UE și de peste trei ori mai mare peste media comunitară. Piața spațiilor industriale moderne închiriabile înregistrează, de asemenea, o creștere puternică, extinzându-se de aproape cinci ori în ultimul deceniu și va ajunge la aproximativ 8 milioane de metri pătrați în 2025. Cu toate acestea, experții Colliers au remarcat că lipsa autostrăzilor și a căilor ferate moderne rămâne un obstacol major în calea dezvoltării sectorului logistic din România, subliniind nevoia continuării investițiilor mari în infrastructură.

„Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste șase ori mai mic decât al Poloniei. Cu alte cuvinte, chiar dacă România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, diferența față de economii din regiune rămâne semnificativă. Dacă ținem cont de populație și de dimensiunea economiilor, volumul transportat de România ar trebui să fie cel puțin dublu față de Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10-15 ani, este necesar ca România să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, cu atât mai mult în contextul actual, în care economia internă este sub presiune. Astfel de investiții ar mai compensa din slăbiciunile raportate în alte sectoare ale economiei și ne-ar pregăti pentru următorul ciclu de creștere.”, a detaliat Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
După ani de livrări record de autostrăzi, ritmul mult mai lent al construcțiilor și al inaugurarilor este de așteptat să încetinească semnificativ în perioada 2025-2026. Colliers a observat că această încetinire ar putea frâna dezvoltarea pieței logistice, precum și investițiile în spațiile industriale, ambele înregistrând o creștere puternică în ultimii ani. Totodată, datele Eurostat arată că peste 77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne, reprezentând cea mai mare proporție dintre toate țările UE. Acest lucru reflectă, cel puțin parțial, nivelul mai redus al exporturilor românești.
Există totuși și un aspect care diferențiază România în mod pozitiv față de multe alte state europene. La o privire în ansamblu, potrivit datelor Eurostat care acoperă doar transportul continental, doar 54% din toate transporturile de marfă din România au loc pe șosea, sub media UE de 78%. În schimb, România are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, care reprezintă aproximativ 20% din transportul total, a doua cea mai mare din UE. Această diversificare a modurilor de transport este un avantaj, dar nu compensează lipsa infrastructurii moderne în zonele cheie ale țării, a subliniat Colliers. Consultanții Colliers au subliniat că această diversificare a modurilor de transport este un atu, dar nu poate înlocui necesitatea unei infrastructuri moderne în zonele cheie ale țării.
„Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice închiriabile, o performanță remarcabilă dacă ne gândim că în urmă cu zece ani piața creștea într-un ritm foarte lent. Evoluția spectaculoasă din ultimii cinci ani arată că România se află într-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui să profite pe deplin, pentru că, în următorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finanțărilor, fie a fondurilor europene.”, a completat Victor Coșconel.











