Consiliul German pentru Siguranța Rutieră (DVR) a reluat apelul pentru interzicerea completă a consumului de alcool la volan, într-un moment în care statisticile privind accidentele provocate de conducerea sub influența alcoolului rămân îngrijorătoare.
Creșterea numărului de accidente legate de alcool
Potrivit datelor oficiale pentru anul 2024, în Germania 17.776 de persoane au fost rănite și 198 și-au pierdut viața în accidente rutiere cauzate de consumul de alcool. În medie, un astfel de accident are loc la fiecare 15 minute.
Președintele DVR, Manfred Wirsch, a declarat că „alcoolul la volan rămâne una dintre principalele cauze ale accidentelor grave de circulație”, motiv pentru care consiliul solicită o interdicție generală privind consumul de alcool pentru toți participanții la trafic – indiferent dacă aceștia conduc autoturisme, motociclete, trotinete electrice, biciclete sau vehicule electrice ușoare (pedelec).
Conform Oficiului Federal de Statistică, în 2024 au fost înregistrate 14.787 de accidente cu victime în care a fost implicat consumul de alcool. Acestea au avut ca rezultat 17.974 de victime, dintre care 198 decedați, 3.994 grav răniți și 13.782 cu leziuni ușoare.
Astfel, alcoolul a fost un factor în 7,1% din toate decesele rutiere, 7,9% din rănirile grave și 4,4% din rănirile ușoare – proporții care confirmă caracterul persistent al problemei.
Lipsa de claritate privind limitele legale
În prezent, legislația germană prevede praguri diferite de alcoolemie în funcție de categoria șoferului, ceea ce generează confuzie. DVR susține că siguranța rutieră are nevoie de claritate, iar aceasta înseamnă o singură regulă simplă: zero alcool la volan.
Încă din 2011, DVR militează pentru modificarea articolului 24a din Legea privind circulația rutieră (StVG), astfel încât principiul toleranței zero să fie inclus explicit în legislație. „O interdicție clară și universală înseamnă mai puține tragedii, mai puține suferințe și mai puține înmormântări”, a explicat Wirsch.
Campanii de conștientizare și apel public
DVR, împreună cu Ministerul Federal al Transporturilor (BMV), derulează o campanie națională de informare intitulată Runter vom Gas („Redu viteza”), axată pe pericolele consumului de alcool la volan. Peste 700 de panouri amplasate de-a lungul autostrăzilor și în zonele de odihnă prezintă imagini puternice menite să descurajeze conducerea sub influența băuturilor alcoolice.
Cu ocazia Zilei Internaționale a Berii, Wirsch a adresat un apel direct participanților la trafic:
„Cei care conduc, nu beau – iar cei care beau, nu conduc.”
În prezent, o regulă de toleranță zero se aplică deja anumitor categorii de șoferi:
- conducătorilor sub 21 de ani,
- celor aflați în perioada de probă,
- și șoferilor care efectuează transporturi comerciale de pasageri.
Chiar și o primă abatere poate atrage amenzi, puncte de penalizare și extinderea perioadei de probă, iar în unele cazuri este obligatorie parcurgerea unui curs de reeducare.
De la o alcoolemie de 0,3‰, dacă șoferul cauzează un accident sau manifestă comportament nesigur, fapta devine infracțiune penală.
De la 0,5‰, conducerea sub influența alcoolului este sancționată chiar și în absența comportamentului periculos, prin amenzi, puncte și suspendarea permisului, iar la 1,1‰, conducătorul auto este considerat „absolut inapt pentru condus”, riscând retragerea permisului și pedeapsa cu închisoarea.
Apelul DVR reaprinde dezbaterea privind necesitatea unei legislații uniforme și ferme în Germania, într-un context în care alte țări europene – precum Polonia, Cehia sau Ungaria – aplică deja regula de toleranță zero. Într-o societate în care mobilitatea devine tot mai diversă, iar riscurile sunt împărțite între șoferi, bicicliști și utilizatori de vehicule electrice, coerența normelor și educația rutieră rămân pilonii principali pentru reducerea numărului de accidente.










