După un prim semestru solid, piața globală de cargo aerian resimte efectele tensiunilor comerciale și ale încetinirii exporturilor asiatice
Sectorul transportului aerian de marfă își menține traiectoria pozitivă, dar cu un ritm mai lent. Potrivit IATA, în august 2025, traficul global de marfă măsurat în tone-kilometri (CTK) a crescut cu 4,1% față de august 2024, marcând a șasea lună consecutivă de creștere, dar o încetinire față de +5,5% în iulie.
Indicatorul ajustat sezonier arată o creștere de 3,9%, iar media cumulată de la începutul anului s-a îmbunătățit ușor, de la +3,1% la +3,3%.
Pe partea de ofertă, capacitatea globală (ACTK) a crescut cu 3,7%, iar factorul de încărcare (CLF) a urcat marginal la 44,2%, ceea ce sugerează o cerere stabilă, dar fără impulsuri noi.
Evoluții regionale contrastante
Performanța globală maschează diferențe semnificative între regiuni:
- Africa a fost lider global, cu o creștere de +11%, singura regiune cu avans de două cifre și o ușoară accelerare față de iulie.
- Asia-Pacific, principalul motor al pieței, a crescut cu +9,8%, dar sub ritmul de +11,2% din luna precedentă, semnalând o temperare a exporturilor.
- Europa a avansat cu +3,2%, menținându-se printre cele mai stabile regiuni, în ciuda costurilor logistice ridicate.
- Orientul Mijlociu a urcat la +2,7%, consolidându-și rolul de hub intercontinental între Asia, Africa și Europa.
- America Latină și Caraibe au coborât la +2,1%, cel mai slab august din 2020, iar America de Nord a revenit pe negativ, cu −2,1%, după o ușoară revenire în iulie (+0,7%).
În ansamblu, creșterea globală este concentrată în regiunile emergente și pe rutele alternative, în timp ce fluxurile transpacifice sunt afectate de tensiunile tarifare și de eliminarea scutirii de minimis din SUA.
Rute internaționale – repoziționare a fluxurilor comerciale
Majoritatea coridoarelor aeriene majore au înregistrat creșteri anuale de cel puțin 7%, dar distribuția lor se schimbă vizibil:
- Europa–Asia: +13%
- Intra-Asia: +12,4%
- Africa–Orientul Mijlociu: +15,6%, atingând volume record din martie 2025
- Africa–Asia: +8,4%
- Europa–America de Nord: +7,8%
- Orientul Mijlociu–Asia: +7,8%
În schimb, Asia–America de Nord (−2,2%) și Orientul Mijlociu–Europa (−0,8%) au scăzut semnificativ, în special din cauza tarifelor americane și redirecționării fluxurilor comerciale spre rutele euro-asiatice.
Această realocare a traficului confirmă că Asia caută alternative logistice pentru a evita impactul barierelor comerciale, favorizând în special transporturile regionale și intercontinentale prin Europa și Orientul Mijlociu.
Capacitate și utilizare: avioanele de pasageri câștigă teren
Capacitatea globală de transport marfă este susținută tot mai mult de spatiile cargo din aeronavele de pasageri, a căror contribuție a ajuns la 56,6% din total, în creștere pentru a 53-a lună consecutivă.
Capacitatea aeronavelor dedicate exclusiv cargo a crescut doar cu 2,6%, reducându-și ponderea la 43,4%, în timp ce totalul ACTK a urcat cu +3,7%.
Operatorii de marfă pură au redistribuit aeronavele din coridorul America de Nord–Asia (în declin) către rutele intraeuropene (+17,9%), Europa–America de Nord (+10,1%) și intraasiatice (+10,3%), adaptându-se cererii regionale.
În ceea ce privește factorul de încărcare (CLF), doar Asia-Pacific a înregistrat o creștere notabilă (+1,3 puncte, la 47,5%).
Toate celelalte regiuni au scăzut ușor:
- Europa: −0,5 p.p. (49,2%)
- Africa: −0,5 p.p. (39,6%)
- Orientul Mijlociu: −0,7 p.p. (44,1%)
- America de Nord: −0,4 p.p. (38,4%)
- America Latină: −1 p.p. (35,1%)
Combustibilul și randamentele: o stabilitate fragilă
Prețurile combustibilului oferă un sprijin modest operatorilor, cu o scădere anuală de 6,4%, dar diferența de cracare a crescut cu 52%, ceea ce limitează avantajul costurilor.
Randamentele medii din transportul aerian de marfă au scăzut cu 2% față de anul trecut, a patra corecție din 2025, dar au crescut ușor față de iulie (+0,5%) și de la începutul anului (+1,1%), indicând o cerere rezilientă și o ofertă disciplinată pe principalele rute.
Context macroeconomic: semnale mixte
Indicatorii economici globali rămân neuniformi:
- Indicele PMI industrial global a urcat la 51,75, cel mai înalt nivel din iunie 2024, revenind în zona de expansiune.
- Indicele PMI pentru comenzile noi de export a rămas sub pragul de 50, la 48,73, semnalând o slăbiciune a cererii externe, în special pe fondul incertitudinilor tarifare.
- Producția industrială globală a crescut cu 2,8% în iulie față de anul precedent, iar comerțul mondial cu mărfuri a accelerat la +5,4%, oferind un sprijin temporar transporturilor aeriene.
Piața globală de transport aerian de marfă își menține o creștere stabilă, dar mai prudentă, într-un context economic complex.
Fluxurile comerciale se reconfigurează rapid: traficul Asia–America de Nord pierde teren, în timp ce Europa, Africa și Orientul Mijlociu devin tot mai interconectate în noile lanțuri logistice.
Capacitatea rămâne controlată, iar disciplinarea operatorilor cargo, combinată cu prețurile moderate ale combustibilului, permite menținerea profitabilității, chiar dacă dinamica cererii se temperează.
Pentru finalul anului, IATA anticipează o piață echilibrată, dar vulnerabilă la factori externi — de la evoluțiile geopolitice până la direcția politicilor comerciale americane și europene.










