Europa continuă să facă progrese în reducerea accidentelor rutiere, însă gradul de conștientizare cu privire la riscurile unice prezentate de unghiurile moarte ale camioanelor rămâne îngrijorător de scăzut. De Ziua Europeană a Siguranței Rutiere, experții de pe întreg continentul subliniază că înțelegerea modului în care funcționează camioanele și alte vehicule mari este esențială pentru siguranța tuturor pe șosea.
„Cea mai mare greșeală pe care o fac oamenii este să presupună că, dacă pot vedea un camion, șoferul îi poate vedea și el pe ei. Realitatea este adesea foarte diferită”, a declarat Singaras Čepaitis, șeful echipei de instruire a șoferilor la Girteka, una dintre cele mai mari companii de logistică din Europa.
În fiecare an, sute de accidente implică camioane și participanți vulnerabili la trafic, cum ar fi pietonii, bicicliștii și șoferii de scutere. În ciuda sistemelor avansate de siguranță și a oglinzilor retrovizoare, camioanele mari au patru unghiuri moarte principale – în fața cabinei, în spatele remorcii și pe ambele părți – unde vizibilitatea scade aproape la zero.


Chiar dacă camioanele moderne sunt echipate cu până la șase oglinzi retrovizoare, acestea tot nu oferă o vedere completă asupra drumului. Un camion greu poate cântări până la 40 de tone și are o distanță de frânare de peste 100 de metri, ceea ce face vital ca toți cei aflați pe șosea să înțeleagă aceste limitări.
Pentru a demonstra acest lucru, Girteka a organizat un experiment social. Un grup de participanți s-a așezat la volanul unui camion parcat, în timp ce altul a stat în unghiurile moarte ale camionului. Rezultatul? Majoritatea „șoferilor” au spus cu încredere că drumul părea liber – chiar dacă oamenii stăteau la doar câțiva metri distanță, complet invizibili din cabină.
„Când oamenii ocupă scaunul șoferului pentru prima dată, sunt șocați”, explică Čepaitis. „În ciuda înălțimii și a oglinzilor mari, nu pot vedea pietonii, bicicliștii, motocicletele sau chiar mașinile chiar în fața sau lângă camion. Când vehiculul respectiv începe să se miște, cu împrejurimi în continuă schimbare, vizibilitatea devine și mai limitată.”
Potrivit lui Čepaitis, cel mai mare pericol apare atunci când un camion virează la dreapta. „Șoferul poate să nu aibă vizibilitate asupra unui biciclist sau pieton din apropierea cabinei și chiar și un scurt moment de neatenție poate duce la o tragedie”, avertizează el.
Experimentul privind unghiul mort face parte din campania pe termen lung a Girteka „Fii în siguranță pe drum” – un efort continuu de a educa oamenii cu privire la modul de deplasare în siguranță și responsabil alături de vehiculele grele.
Ca parte a inițiativei „Fii în siguranță pe drum”, Caravana siguranței rutiere călătorește prin școlile din Lituania – unul dintre cele mai active proiecte de educație rutieră din UE, condus de sectorul privat. Scopul său este simplu, dar puternic – de a ajuta copiii să înțeleagă cum să rămână în siguranță în preajma vehiculelor mari și să devină participanți la trafic mai conștienți de la o vârstă fragedă.
„Caravana va vizita școlile din orașele și comunele lituaniene timp de câteva săptămâni”, spune Mindaugas Paulauskas, CEO al Girteka Transport. „Copiii ar trebui să audă despre siguranța rutieră în mod regulat, mai ales la începutul anului școlar, când încep să călătorească independent. Pe măsură ce zilele se scurtează, reflectoarele devin și mai importante. Învățându-i pe copii cum se mișcă camioanele și unde sunt unghiurile lor moarte, îi ajutăm să rămână în siguranță nu doar astăzi, ci și în viitor. Educarea celor mai tineri participanți la trafic este una dintre cele mai bune investiții pe termen lung pe care le putem face în drumuri mai sigure în întreaga Europă.”

Potrivit lui Singaras Čepaitis, cea mai bună modalitate de a vă asigura că nu vă aflați într-un unghi mort este prin contact vizual cu șoferul camionului.
„Dacă puteți vedea fața șoferului în oglindă sau prin parbriz, probabil că și ei vă pot vedea. Dacă nu puteți, sunteți într-un unghi mort. Acest lucru este valabil atât pentru pietoni, bicicliști, cât și pentru șoferii de trotinetă. Nu ezitați să faceți cu mâna sau să dați din cap pentru a atrage atenția șoferului.”
Câteva mici obiceiuri pot face o mare diferență:
• Evitați să mergeți prea aproape de camioane, mai ales în fața sau în spatele lor. Dacă nu poți vedea fața șoferului în oglindă, șoferul nu te poate vedea.
• Traversează strada doar atunci când ești sigur că șoferul te vede. Stabilește contact vizual sau așteaptă ca camionul să treacă.
• Reține că camioanele au nevoie de mai mult timp și spațiu pentru a opri sau a vira – oferă-le mai mult spațiu.
• Rămâi vizibil în condiții de lumină slabă. Purtă haine strălucitoare sau reflectorizante – acestea îi ajută pe șoferi să te observe mai devreme.
• Nu merge niciodată între un camion și o remorcă – este unul dintre cele mai periculoase unghiuri moarte.
• Nu folosi telefonul sau căștile când mergi în apropierea traficului intens. Conștientizarea salvează vieți.
Pentru că siguranța rutieră începe cu înțelegerea, iar conștientizarea poate salva vieți.









