Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul 1 guvernamental în viziunea a 2.290 de participanți la sondajul IMM România

În perioada 10-20 octombrie 2025, IMM România a realizat un sondaj referitor la efectul măsurilor din pachetul 1 guvernamental asupra mediului de afaceri după două luni de la implementare. Dintre cei 2.290 de antreprenori care au răspuns întrebărilor, 70,3% conduc microîntreprinderi, 22,7% întreprinderi mici, 5,7% întreprinderi mijlocii și 1,3% conduc întreprinderi mari. Iar din punct de vedere al domeniului de activitate, 39,3% dintre ei sunt din servicii, 19,7% din comerț, 12,2% din HoReCa, 10,5% din construcții și 8,3% din producție.

La întrebarea Cum a fost afectată activitatea dvs. de creșterea TVA la 11% sau 21%, după caz, începând cu 1 august 2025?, la care respondenții au avut posibilitate de răspunsuri multiple, aceștia au menționat pe primele locuri scăderea încasărilor (55% dintre ei), scăderea volumului serviciilor/produselor vândute (care se corelează cu scăderea încasărilor (53,3%), creșterea datoriilor către terți (29,7%) și reducerea numărului de angajați (26,6%).

În ceea ce privește impactul resimțit în activitatea economică de stabilirea cotei generale de TVA la 21% de la 1 august 2025, 42,8% au resimțit un impact mare și 37,1% un impact foarte mare, 14,4% au resimțit un impact mic și 5,2% au declarat că nu există impact asupra activității lor economice.

Întrebați Cum este afectată activitatea societății de creșterea accizei la combustibili începând cu august 2025?, antreprenorii, care au avut și aici posibilitatea de a da răspunsuri multiple, au menționat mai ales creșterea costurilor, care duce la scăderea competitivității societății (49,3%), scăderea volumului vânzărilor (38,4%) și diminuarea profitului (28,4%).

Eliminarea plafonării prețului la energia electrică a dus mai ales la creșterea semnificativă a costurilor operaționale (pentru 57,6% dintre respondenți), la reducerea investițiilor (41,9%) și la scăderea marjelor de profit (23,6%).

La întrebarea Cum este afectată activitatea economică de creșterea inflației?, tot cu posibilități de răspunsuri multiple, cele mai votate variante au fost că a scăzut cererea pentru produse/servicii (pentru 69% dintre antreprenori), că s-a diminuat profitul, deoarece nu s-au putut transfera costurile în prețul final (53,3%), că au crescut costurile cu materiile prime (41,5%) și că au fost amânate investiții (39,3%). 

Fiind întrebați Cum sunteți afectat de mărirea impozitului pe dividende de la 10% la 16% începând cu 1 ianuarie 2026?, respondenții au menționat în ordine că vor retrage în 2025 toate dividendele neacordate în ultimii ani (45,4%), că vor amâna retragerea dividendelor începând cu 1 ianuarie 2026 în așteptarea scăderii impozitării (41,5%) și că intenționează să mute afacerea în alt stat UE (29,7%).

În ceea ce privește plafonarea prețului la produsele alimentare de bază, 38% dintre antreprenori au răspuns că nu sunt de acord cu măsura (deoarece conduce la descurajarea investițiilor în sectorul agroalimentar, scade motivația pentru producători și distorsionează piața), 27,9% sunt de acord pe o perioadă nedeterminată, 23,6% nu știu/nu se pot pronunța și 10,5% sunt de acord pentru maximum 12 luni.

Cât despre principale măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, răspunsurile alese de mai mult de 50% dintre respondenți au fost reorganizarea administrației publice (82,5%), eliminarea pensiilor speciale (80,8%), comasarea instituțiilor deconcentrate din județe (64,2%), reducerea cheltuielilor cu ajutoarele sociale (62%) și taxarea marilor companii multinaționale (57,2%).

În opinia respondenților, principalele soluții pentru evitarea creșterii TVA ar fi reducerea cheltuielilor bugetare (pentru 77,7% dintre ei), combaterea fraudei cu TVA în lanț (caruselul de TVA – 68,1%) și îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor (59%). Iar când au fost invitați să propună propriul răspuns, aproape 90% dintre antreprenori au menționat scăderea valorii TVA pentru îmbunătățirea colectării.

Principale probleme din 2026 de pe piața unde acționează respondenții ar fi scăderea volumului vânzărilor (numită de 73,8% dintre ei), creșterea costurilor cu materiile prime/serviciile utilizate (64,2%) și creșterea concurenței neloiale (44,5%). Doar 2,2% dintre antreprenori nu cred că se vor înregistra probleme.

La întrebarea cu răspuns multiplu Care sunt primele trei măsuri pe care doriți să le implementați pentru a rezista pe piața afectată de măsurile din pachetul 1 de reforme?, antreprenorii au menționat mai ales reducerea cheltuielilor societății (79%), reducerea personalului (56,3%) și diversificarea produselor/serviciilor vândute (35,8%).

În opinia respondenților la sondajul IMM România, principale trei măsuri pe care guvernul trebuie să le ia în pachetul 3 pentru susținerea IMM-urilor sunt debirocratizarea și simplificarea obligațiilor de raportare și conformare (67,7%), reducerea prețului la energia electrică (60,7%), acordarea de granturi din fonduri europene pentru IMM-uri (48%) și digitalizarea procedurilor administrative (38%).

Articole similare

Ad